Frilansbolaget Cool Company, som idag är en nyckel för rekryteringsbolag som placerar kompetens på uppdrag på svenska bolag, välkomnar satsningen och uppmanar regeringen att inspireras av Norges servicecenter för utländska arbetstagare.
Frilansbolaget Cool Company är idag en möjliggörande partner för internationella rekryteringsbolag som placerar kompetens i Sverige och Norge, främst inom den växande gröna industrin. Genom att Cool Company har lokala entiteter i Sverige och Norge, till skillnad från rekryteringsbolagen, anställs personen på frilansbolaget under uppdragsperioden.
Samarbetet med internationella rekryteringsbolag är ett erbjudande som Cool Company jobbat med under många år och som vuxit rejält den senaste tiden i samband med att behovet av att rekrytera uppdragsbaserad kompetens internationellt vuxit. Under februari i år har bolagets omsättning för internationell kompetens vuxit med hela 44 procent jämfört med samma period förra året.
– Industrin för grön energi växer rejält i Norge och Sverige med bland andra Northvolt i spetsen. Rekryteringsbolag över hela Europa arbetar för att fylla kompetensgapet och där krävs en partner som oss för att anställa, betala ut löner, försäkra och introducera personen till landet och dess skatteregler, säger Axel Joelsson Heurlin, Nordenansvarig på Cool Company.
Uppmanar regeringen att inspireras av Norge
Den 4e mars publicerade ett pressmeddelande från Arbetsmarknadsdepartementet, Klimat- och näringslivsdepartementet och Utrikesdepartementet om behovet av att attrahera internationell kompetens. Regeringen ger därför ett tiotal myndigheter i uppdrag att i samverkan identifiera och adressera problem kopplat till att attrahera, etablera och behålla högkvalificerad internationell kompetens och annan utländsk arbetskraft som är viktig för Sveriges konkurrenskraft.
Cool Company som arbetar med internationell uppdragsbaserad kompetens i både Sverige och Norge uppmuntrar regeringens satsning och föreslår etablering av servicecenter för utländska arbetstagare. Frilansbolaget menar att dessa bör byggas upp som ett samarbete mellan flera olika myndigheter med målet att minska antalet kontaktytor för den internationella arbetskraften.
– Regeringen bör inspireras av Norge som etablerat servicecenter för utländsk arbetskraft och drivs som ett samarbete mellan arbetsmiljöverket, polisen, skattemyndigheten och migrationsverket. En kontaktyta specialiserad på att snabbt hjälpa att få ut kompetens på arbetsplatser – både legalt förbereda och medvetna om sina rättigheter, säger Axel Joelsson Heurlin.
Att vara arbetsgivare i Sverige skiljer sig mycket från andra länder och arbetsgivaransvaret är mer långtgående. Det innebär att arbetsgivaransvaret inte är begränsat till att innefatta lönehantering och anställningsavtal, utan innefattar även delar såsom arbetsmiljöarbete, rehabilitering, sjuklöner och olyckshantering.