Robin Ström står i frontlinjen av digital innovation inom rekryteringsbranschen. Som Head of Development på Keeparo har han spenderat nästan ett decennium inom digital marknadsföring. Fem av dessa år har varit dedikerade till employer branding och jobbannonsering. Med ansvar för AutoRecruit och som rådgivare för Keeparos internationella klientel, ger Robin oss en unik inblick i hur teknik och strategi sammansmälter för att revolutionera rekryteringslandskapet.
Hallå där Robin, kan du berätta lite om dig själv och vilken roll du har på företaget?
– Jag arbetar som Head of Development på Keeparo och har jobbat i drygt 8 år inom digital marknadsföring, varav 5 har spenderats åt aktivering inom employer branding och jobbannonsering. Idag är jag ansvarig produktägare för AutoRecruit och strategisk rådgivare för några av Keeparos internationella kunder.
Keeparo AutoRecruit är ett verktyg för smart rekryteringsmarknadsföring. Genom att kombinera vass automatiseringsteknik och expertstrategi erbjuder Keeparo AutoRecruit en prisvärd tjänst för rekryteringsmarknadsföring i stora volymer som automatiserar annonsering och säkerställer att rätt budskap, med rätt innehåll når rätt kandidater vid rätt tidpunkt.
Hur skiljer sig Keeparo AutoRecruit från andra automatiserade rekryteringslösningar på marknaden, särskilt när det gäller att kombinera automatisering med skräddarsydda budskap?
– AutoRecruit är den enda lösningen på den nordiska marknaden som kan skräddarsy innehåll, budget, plattform och datakälla baserat på målgrupp helt automatiserat och efter det specifika behovet. Systemet är dessutom lätt att anpassa och smidigt att förändra efter förändrade förutsättningar över tid. Detta gör det möjligt för oss att vara flexibla i att ändra strategi, byta innehåll eller addera målgrupper efter resultat och önskemål.
Vad jag förstår så har tekniken funnits länge så vad var det som gjorde att ni bestämde er för att lansera AutoRecruit just nu? Har det skett några tekniska framsteg eller marknadsförändringar som påverkat beslutet?
– Baserat på våra 13 år inom digital och social jobbannonsering har Keeparo byggt ett stort och kompetent team. Vi har en gedigen förståelse för de utmaningar som finns på marknaden idag och vikten av relevant innehåll i jobbannonsering. Detta har knappast blivit lättare över tid i takt med att digitaliseringen ökat, annonseringsregelverket stärkts och rekryteringsutmaningarna bara vuxit. Samtidigt har marknaden tydligt efterfrågat ett snabbt och enkelt system för effektiv jobbannonsering till en billig peng. Därför är vi stolta över att presentera en produkt som uppfyller de högt ställda krav vi har på modern jobbannonsering -genom AutoRecruit.
Hur säkerställer ni att budskapen är relevanta och träffsäkra för varje specifik målgrupp?
– Budskapen tas fram av våra copywriters baserat på kundens kommunikationsplattform och vilka målgrupper vi vill nå. AutoRecruit väljer sedan ut rätt ingress för rätt målgrupp och plattform. Över tid optimerar systemet även användningen av de olika ingresserna och använder sig av det som genererar bäst resultat utifrån behovet. Givetvis är budskapen förankrade i den generella kommunikationsplanen och går hand i hand med arbetsgivarerbjudandet, på så sätt skapar vi ett kvalitetssäkrat flöde.
Hur går Keeparo till väga för att kvalitetssäkra det automatiserade innehållet och se till att det förblir genuint och relevant, trots att processen är automatiserad?
– Som nämnt tidigare så skapas allt innehåll till marknadsföringen av vårt copy- och creativeteam. Detta godkänns och kvalitetssäkras givetvis sedan också internt hos kunden innan vi väl går live och påbörjar den automatiska marknadsföringen. På så sätt har vi en nära dialog i samarbetet och styr också innehållet utifrån vår specialistkompetens.
Med lanseringen av AutoRecruit breddar Keeparo sin affär inom data och automatisering. Vad ser ni som nästa steg för Keeparo, och hur tror ni att rekryteringslandskapet kommer att förändras i framtiden med tanke på den ökade användningen av automatisering?
– Vår vision är att vara House of Employer Branding och bidra med en helhetslösning där vi skapar synergieffekter och en samsyn mellan olika initiativ – allt ifrån framtagande av EVP till arbetsgivarkommunikation och jobbannonsering. Vår ambition och förhoppning är att HR-avdelningar i framtiden ska kunna lägga tid på viktigare saker och ta tillvara data från sina initiativ. I dagsläget finns miljontals datapunkter ute hos varje organisation som inte tillvaratas, det vill vi ändra på, så att verksamheter bättre ska kunna ta datadrivna beslut och inte behöva gissa. Om automatiseringen görs rätt, så möjliggör det att kunna ta välgrundade beslut på aggregerade data. Extra intressant blir det när man kan kategorisera och analysera baserat på innehåll, vilket går genom AutoRecruit.