Företag som blir långsiktigt framgångsrika präglas ofta av att de har en stark företagskultur. Här finns en kamratanda, personal som är stolta och engagerade, vilket attraherar både arbetssökande och kunder. Men för att en bra företagskultur ska kunna utvecklas då krävs det att det finns en värdegrund som de anställda tror på menar förändringsledaren Anders Lundin.
– Det här är strukturer som handlar om ett företags överlevnad, säger Anders Lundin, som är en av experterna inom området. Mitt jobb när jag är ute på olika företag är att berätta om det, synliggöra det och vägleda människor framåt.
Ordet värdegrund är ett samlingsbegrepp för frågor om moral, etik, relationer, demokrati och livsåskådning. På ett företag där det saknas stabila värdegrunder, mår en del anställda dåligt och det frodas osunda subkulturer.
– Att arbeta med att skapa värdegrunder på ett företag eller i en organisation är inget projekt, säger Anders Lundin. Det är en process och det är i allra högsta grad på riktigt. Och när det fungerar är det en otroligt stark kraft.
Anders Lundin tog för första gången klivet upp på scenen i slutet av 90-talet, då i egenskap av tränare inom handbollen. Han skulle prata om lagarbete och taktik. Då väcktes också intresset för värdegrunder och förändringsarbete, vilket ledde till att han idag är en av experterna inom området.
– Jag hade blivit tillfrågad om att hålla en föreläsning för våra sponsorer som kommit för att se matchen, säger han, Jag pratade om lag och samarbete. Jag berättade på samma sätt som om det vore en matchsamling. Då man klargör vilka förväntningar vi har på varandra.
– För mig som tränare som höll på med lagidrott var det självklart att man hjälper varandra i ett lag. Det vinner alla på! Men det visade sig att det inte var självklart för de som kommit för att lyssna på mig.
Under åren som gått har Anders Lundin fortsatt att besöka företag och föreläsa. Idag är han en av landets främsta förändringsledare som föreläser och även arbetar som coach. Man skulle kunna säga att han fortfarande är tränare men i dag lär han chefer och anställda på olika arbetsplatser hur de ska kunna bygga gemenskap, skapa mål och laganda.
Saknas det tydliga värdegrunder på ett företag är risken stor att det bildas osunda subkulturer. Något som långsiktigt kan få allvarliga konsekvenser för såväl företaget som människorna som arbetar där.
– När man startar ett arbete med att skapa värdegrunder gäller det att förstå att det är en process och inte ett projekt, säger Anders Lundin. Ibland väljer någon att ordna möten för att ha ett värdegrundsarbete. Det finns blädderblock och post-it lappar där man skriver snygga ord. Det är väl kul! Men de viktiga är vad vi gör i vardagen på jobbet. Hur pratar vi med varandra? Litar vi på varandra och ser vi varandra. Det är här vi skapar strukturerna och det måste vara en ständigt pågående process.
Det kan lätt bildas en mängd subkulturer på en arbetsplats, menar Anders Lundin. Det kan bero på rädsla, osynliggörande eller dåligt ledarskap.
– Subkulturer skapas i våra huvuden, säger han. Jag vet inte hur många gånger jag stått vid kaffeautomaten efter ett möte eller nere på parkeringen och lyssnat, säger han. Där pågår ett annat möte. Då plötsligt pratar man om sådant som borde ha tagits upp på det riktiga mötet. Då måste man fråga sig, varför är det så här? Vad är det som gör att de inte pratade på mötet. Handlar det om rädsla, osäkerhet eller osynliggörande.
Värdegrundsarbete är en ständigt pågående process, den pågår varje dag, menar Anders Lundin.
– Det är ingen quick fix utan en process. Det är de här små sakerna som handlar om hur vi pratar och hur bryr vi oss om varandra, säger han. Det betyder inte att man måste hålla med det hela tiden. Däremot ska det vara på riktigt och upplevas ärligt. Då händer något med relationen mellan oss människor.
Anders Lundin: pedagog, idrottsledare, elittränare och före detta förbundskapten i handboll, certifierad förändringsledare, bloggare (skickliggöra.se).
Utmärkelser: Sveriges populäraste föreläsare 2019
Författare till böckerna:
Jag & Du, Anders Lundin, Kim Princis. (2021)
390 Nyanser av het, Anders Lundin (2013)
Kulramar i kommunikation, Susanne Wolmsjö, Anders Lundin (2010)
Av: Karin Urbina Rutström