OSA-enkäten är framtagen av arbetsgivare och fackförbund tillsammans och är en medarbetarundersökning med fokus på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA). Den innehåller frågor om till exempel arbetsbelastning, stöd, återhämtning, ledarskap och kränkande särbehandling. Enkäten består av fyra steg med ett gediget stödmaterial genom hela processen, från planering till uppföljning av resultat.
– På ett år besvarar 115 000 personer enkäten, så det är många som arbetar med att undersöka och förbättra arbetsmiljön. Det viktigaste arbetet börjar när enkäten är besvarad. Chef och medarbetare går tillsammans igenom resultatet och tar fram åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, säger Hanna Johansson, projektledare på Prevent.
Under 2024 har enkäten moderniserats och fått flera nya funktioner. Man kan nu till exempel slå samman flera enkäter för att få ett gemensamt resultat för hela företaget. Det går också att jämföra nya resultat med tidigare genomförda enkäter för att kunna följa utvecklingen över tid. En annan populär funktion är möjligheten att jämföra sina resultat med alla andra som besvarat enkäten, ett medianvärde av tiotusentals svar.
– Enkäten utvecklas efter användarnas behov och önskemål. Att kunna lägga ihop flera enkäter för att få ett gemensamt resultat för hela arbetsplatsen har varit efterfrågat, säger Hanna Johansson.
Med enkäten kan man ta reda på hur medarbetarna upplever den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Som ett komplement till enkäten finns också en checklista om OSA. Checklistan följer de föreskrifter som finns på området och hjälper arbetsgivare att undersöka om de uppfyller kraven.
OSA-enkäten med tillhörande stödmaterial är kostnadsfri och tillgänglig för alla som vill få bättre koll på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön på jobbet. Den finns på prevent.se/osaenkaten
Mer om OSA:
Regelverket om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA) började gälla 2016. Föreskrifterna om OSA reglerar kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling.
Reglerna innebär att arbetsplatsen ska kartlägga, dokumentera och åtgärda risker inom den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Sedan ska åtgärderna följas upp.