I vår snabbt föränderliga och digitaliserade värld är en attraktiv arbetsplats inte bara nödvändig för individens karriärutveckling, utan också en grundpelare för bättre affärsmässiga resultat och social hållbarhet i stort.
Forskning visar att attraktiva arbetsplatser spelar en central roll i att främja social hållbarhet och kompetensutveckling. En studie från Gallup (2020) avslöjar att företag som investerar i sina anställdas välmående och utveckling inte bara ser högre medarbetarnöjdhet utan också bättre affärsresultat. Enligt Gallup så har organisationer med högt engagerade anställda 21% högre lönsamhet, vilket understryker kopplingen mellan medarbetarengagemang och affärsframgångar.
Företagens roll i utveckling och kompetensöverföring
Företag världen över inser vikten av att investera i sina medarbetares kompetenser. En attraktiv, välkomnande och genomtänkt arbetsplats skapar en solid grund för en lärande kultur. Genom att erbjuda omfattande utbildningsprogram kan företag inte bara öka sin egen innovationskraft utan också bidra till en mer hållbar samhällsutveckling. Men i en alltmer digital arbetsmodell tror jag personligen att det finns en risk att vi tappar den informella kompetensöverföringen som sker i de små mötena i vardagen – diskussioner vid kaffeapparaten, spontana dialoger mellan kollegor vid skrivborden, och så vidare.
Här har företagen en viktig roll att spela för att säkerställa kompetensutvecklingen, kulturen och kunskapsöverföringen i vardagen. Hur gör man detta effektivt och attraktivt så att medarbetarna ser det som en tillgång, en förmån men kanske även ett ansvar? Delar du med dig av dina erfarenheter och din kunskap som du förvärvat till både nya och gamla kollegor, och hur i så fall?
Du har säkert precis som jag läst om eller kanske till och med upplevt arbetsplatser där man använder glassmaskiner, popcornmaskiner, ballonger, etc, etc för att locka medarbetarna till arbetsplatsen. Jag tänker att detta inte skall behövas om man ser till att man har en kultur och en struktur för kollegialt umgänge och kompetensöverföring som gör att man längtar till jobbet på söndagskvällen.
Attraktiv arbetsplats ur ett medarbetarperspektiv
För att illustrera hur en modern arbetsplats kan stödja kompetensutveckling och bidra till att bygga kultur, social hållbarhet och sitt varumärke, har jag intervjuat en nyanställd på SEB som delat sina erfarenheter efter drygt ett halvår på den nya arbetsplatsen.
Jag har på nära håll följt hur SEB jobbar med arbetsplatsens utformning, service, kultur och kompetensutveckling. SEB har, enligt mig, skapat en medarbetare som är en levande reklampelare och stolt ambassadör av SEB som arbetsgivare och varumärke. Medarbetaren kommer hem och berättar om hur bra arbetsplatsen är mer eller mindre varje dag. Detta skapar inte bara lojalitet till arbetsgivaren utan stärker också företagets varumärke.
Alla medarbetare är bärare och förvaltare av arbetsgivarens varumärke och hur de talar om sin arbetsgivare till sin omgivning har en enorm påverkan för den uppfattning som skapas om varumärket. Ju större arbetsplats i antal anställda desto större påverkan har medarbetarna och deras familj och vänner som, precis som jag, berättar vidare till sin omgivnig.
Hur talar du om din arbetsplats och arbetsgivare och vad säger dina vänner om sina?
Effektivt introduktionsprogram
Medarbetaren beskrev hur introduktionen på SEB startade redan långt innan första arbetsdagen med digitala resurser som gav en omfattande översikt av företaget, dess historia, vision, värderingar och kultur. Detta förberedande arbete gjorde att den nyanställda snabbt kunde sätta sig in i företagets olika delar och verksamheter. Väl på plats kände sig medarbetaren redan omhändertagen och välkommen, tack vare en välplanerad introduktion med stöd från kollegor och möten med ledande befattningshavare och ledningsforum.
Just denna del, ”pre-boarding”, är det många företag som blivit mycket bättre på och det är en bra grund till att skapa engagerade och lojala medarbetare. Men ”backar man upp det” med en arbetsplats som står för det man säger, eller är det här de alla sköna buzz words kommer in?
Tillhörighet och prestation
Under sina första månader på SEB har medarbetaren deltagit i en rad utbildningar som täckt allt från företagets historia och värderingar till specifika kurser om ledarskap, GDPR, IT-säkerhet och de system som används dagligen. Denna omfattande utbildning har underlättat en snabbare integration och förståelse av företagets kultur och struktur. Utbildningarna har inte bara förbättrat medarbetarens möjlighet till en bra prestation utan också känslan av tillhörighet på arbetsplatsen. Det har blivit lättare att navigera inom organisationen och att förstå dess kultur, organisationen och beslutsvägar vilket har stärkt både engagemanget, stoltheten, tillhörigheten och effektiviteten i arbetet.
En kultur av kontinuerlig kompetensutveckling
En aspekt som verkligen sticker ut för medarbetaren är SEB’s fokus på kontinuerlig kompetensutveckling. Företaget har ett ”Campus” med en mängd utbildningar, både digitala och live, och varje anställd förväntas ta ett eget ansvar för sin vidareutveckling. Denna strategi har skapat en dynamisk och lärande organisation där medarbetarna känner sig uppmuntrade att ständigt utveckla och bygga vidare på sina färdigheter. Det hela skapar en ”framåtlutad” organisation som vill och kan mer. Här skapar man grunden till att med små steg hela tiden förbättra företagets affärsmässiga resultat, precis som jag nämnde i inledningen kring Gallups undersökning.
En inspirerande arbetsplats skapar lärande möten
Medarbetaren uppskattar också den fysiska arbetsmiljön, utformningen av lokalerna och de sociala aspekterna av att arbeta på SEB. Med bra faciliteter, friskvård och regelbundna evenemang på kontoret, stora som små, skapas en trivsam, positiv och stimulerande arbetsmiljö. Allt från att varje morgon mötas av ett trevligt och hjärtligt ”God morgon” av personalen i entrén till alla de små möten med nya kollegor under evenemangen som erbjuds löpande där man hela tiden lär sig lite nytt i samtal med kollegor man inte tidigare mött.
Evenemangen riktar sig mot en mängd olika målgrupper och är allt från musikunderhållning på luncherna, seminarier och föredrag om exempelvis AI och friskvård, ost- och chokladförsäljning, after works, gaming kvällar, etc, etc. I lokalerna finns café, två olika restauranger och många sociala ytor för möten, umgänge och samtal.
Givetvis ser resurserna olika ut för alla företag och arbetsgivare, men att skapa förutsättningar för möten mellan medarbetare i inspirerande miljö kan alla göra från sin respektive nivå. Det är här, i de små mötena i vardagen som kittet i företagets kultur byggs. Det är här alla spännande möten och diskussioner uppstår där man lär sig nytt och bygger tillhörighet och stolthet.
Möjligheten att arbeta hemifrån vissa dagar i veckan kombinerat med en inspirerande arbetsplats bidrar ytterligare till arbetsglädjen och att söndagskvällen innebär förväntan inför måndagen istället för ångest.
Slutsats
Utbildning, kompetensutveckling och en inspirerande arbetsplats är avgörande för att uppnå social hållbarhet och en vinnande kultur på våra arbetsplatser. Företag som aktivt investerar i sina medarbetares utveckling bidrar inte bara till en mer hållbar och rättvis framtid, utan också till sin egen affärsmässiga framgång. Genom att skapa en arbetsplats där kontinuerligt lärande och kompetensutveckling är i fokus, kan företag öka medarbetarnas engagemang, produktivitet och lojalitet. Detta leder i sin tur till en starkare, mer innovativ och konkurrenskraftig verksamhet och, som ovan nämnt, ett bättre ekonomiskt resultat.
I en tid då förändringar sker snabbare än någonsin är det viktigt att både företag och samhälle inser värdet av utbildning och kompetensutveckling. Genom att prioritera dessa områden kan vi skapa arbetsplatser som inte bara möter dagens krav, utan också är väl rustade för att möta framtidens utveckling och utmaningar. Social hållbarhet genom utbildning, kompetensutveckling och attraktiva arbetsplatser är inte bara ett mål i sig, utan en nödvändighet för en hållbar och blomstrande framtid.
Jag hoppas du har många inspirerande söndagskvällar framför dig där du längtar till måndagen!
Av: Peter Lingmerth, Your Space
Mer om: Peter Lingmerth har 30 års erfarenhet av media, evenemang, varumärkesarbete samt affärs- och organisationsutveckling. Närmast kommer han från koncernen Bonnier News där han var VD för Business Arena, Fastighetsnytt och Byggindustrin. Under sin karriär har Peter jobbat med både nationella och internationella koncerner och evenemang inom ett stort antal branscher såsom läkemedels-, försvars-, bil-, idrotts- och underhållningsindustrin. Vill du kontakta Peter hittar du honom på LinkedIn.
Läs mer: Det svenska varumärket bullerbyn eller buller i byn?