– Hur många veckor övade du på din senaste presentation?
– Inga veckor alls! Det har jag inte tid med!
– Men hur många timmar då?
– Som jag sa Mi, jag har inte tid till det!
Jag förstår att de flesta chefer och ledare jag frågar svarar såhär, vilket är synd. Ett tips är att ta dina muntliga presentationer på större allvar och förstå nyttan av att lägga ner lite av din tid på dem. Inte bara ha 48 miljarder Power Points och stå och läsa högt från dem för oss i publiken. Det är slöseri med både din och oss i publikens tid, eftersom det oftast blir alldeles för tråkigt och meningslöst.
Steve Jobs övade i minst fyra veckor på sina presentationer. Han anlitade alltid en coach och visste fördelen av att använda även sin ickeverbala kommunikation medvetet i framförandet via sitt val av kläder, sin röst (taltempo, röststyrka och pauseringar etc.), ansiktsuttryck, gester och sceniska närvaro. Allt inlärt så till den grad, att det verkade helt spontant. En konst!
Att du ska avvara en månad till att öva på nästa dragning är kanske för mycket begärt, men jag vill tipsa dig om hur du kan lyfta dina presentationer ett snäpp och på så sätt kommunicera ut ditt budskap till oss som lyssnar på dig på ett tydligare och mer engagerat sätt.
Att göra mer som Steve Jobs och använda sig av det vi alla pratar och kommunicerar ut massor med; det ickeverbala. Och då menar jag den egna kroppens språk, dina ansiktsuttryck, dina gester, din energi och din röst. De chefer och ledare jag hjälper får hjälp med följande:
- Öva och tänk igenom din presentation i god tid innan framförandet. Vem/vilka ska lyssna? Vad ska de ta med sig, lära sig eller informeras om? Målgruppsanpassa!
- Testa tekniken (ljudet och dina hjälpmedel) i god tid. Kom inte i sista minuten!
- Tänk igenom din ickeverbala kommunikation (ditt val av kläder, din röst (taltempo, röststyrka och pauseringar etc.), ansiktsuttryck, gester och din attityd. Vi i publiken ska titta på dig i x antal minuter så använd även det ickeverbala språket väl.
- Använd hela scenen till din fördel. Stå inte stilla på ett ställe i 60 minuter, utan rör dig lugnt och tryggt. Göm dig inte bakom ståbordet! Se till att ställa dig där du syns ordentligt. Många ovana talare väljer tyvärr att stå där ljuset är som sämst pga. ovana att stå i strålkastarens starka sken. Vi vill se dig ordentligt annars tappar vi intresset.
- Tala högt och tydligt! Många tror att bara för att de har en mygga eller mikrofon är det bara att tala och mumla som vanligt. Nix! Du behöver tala lugnt och rikta dina ord även till dem som sitter längst bak. Att höras väl är a och o.
- Om du kommer av dig behöver du inte berätta det för publiken (vi märker det oftast inte) utan drick lite ur ditt glas med vatten (som du sett till att ha på scenen), pausa, titta i ditt talmanus och fortsätt.
- Håll tiden! De flesta tycker att de dom säger är viktigast och drar över sin överenskomna tal-tid. Det är både illojalt mot de övriga talarna som då får kortare tid för sina presentationer och för arrangören som har lunch och kaffepauser etc. inplanerade.
- Om du plötsligt får din tal-tid förkortad. Ha alltid din presentation på så sätt att du säger det viktigaste i början, ifall du behöver korta ditt framträdande.
- Lär dig om möjligt starten och slutet helt utantill. Det ger ett professionellt intryck och ger dig en känsla av kontroll. Din entré och sorti får det inte slarvas med. Det första vi ser och det sista vi hör av dig!
- Ha i åtanke att vi i publiken vill dig väl!
Och nota bene! Power Points är inte ditt enda verktyg när du ska tala inför andra. Det har blivit en övertro och en överanvändning av bilder med en massa text och grafer på vid presentationer. Bild efter bild visas av en eller flera presentatörer som ofta står och läser innantill vad vi i publiken själva läser.
De skickligaste talarna som verkligen fångar oss, som vi andäktigt lyssnar på och som vi minns och tar till oss av deras budskap, talar i s.k. Mental Points. Man kan jämföra Mental Points med begreppet storytelling. Vi människor tilltalas av en god historia. Det har vi gjort i alla tider. Inget nytt under solen! Det viktiga är dock att du med din historia väcker en känsla också. Inte bara att du redogör för vad som hände. Berätta om när du lyckades, misslyckades, bjud på dina bästa råd, avråd oss, informera oss, chocka oss med något vi inte trodde eller visste, provocera oss med en tanke. Väck vårt innersta! Gör dig minnesvärd och stick ut bland alla dessa urtråkiga Power Point presentationer med att bjuda på dig själv och göra dig ihågkommen. Skapa Mental Points!
Den skickligaste jag lyssnat på är Jan Eliasson som inte har en enda Power Point under sina presentationer. Han ställer sig bara rätt upp och ner och är så tydlig och spännande att hans ofta timmeslånga framträdande flyger fram. De som haft förmånen att lyssna på honom tror jag alla kan skriva under på denna skicklighet.
Så mitt heta tips är att åtminstone byta ut någon av alla din Power Points mot någon (helst flera) mot Mental Points. Det handlar helt enkelt att fånga din publik genom att berätta en målande historia som gör att åhörarna skapar bilden själva i sina egna huvuden istället för att titta på en bild som du serverar för dem på skärmen. Då fastnar din presentation bättre i deras minne. Du fångar publiken själsligen! Du når inte bara ut utan även in!
Lycka till!
Mer om Mi:
Mi Ridell är en expert inom icke verbal kommunikation med över 30 års erfarenhet från teater, film och TV. Hon har utbildats av FBI-agenten Joe Navarro och är en eftertraktad föreläsare och utbildare inom områden som icke verbal kommunikation och presentationsteknik. Ridell betonar vikten av icke verbal kommunikation i både affärer och personliga sammanhang, och ser kroppsspråket som ett universellt språk. Hon har även fördjupat sig i retorik, mindfulness och ledarskap. Vill du komma i kontakt med Mi hittar du henne här på LinkedIn.