Oavsett om vi tycker att vi är förändringsbenägna eller ej reagerar de allra flesta av oss med skepsis mot förändring som vi själva inte initierat. Förändring som kommer utifrån uppfattar vi som en form av risk, och med denna kommer osäkerhet och oro. I de allra flesta fall reagerar människor som ställs inför en förändring med att stanna upp och i en del fall börjar vi till och med aktivt att motarbeta förändringen i syfte att återgå till det vi uppfattar som det normala. För att minska denna oro behöver förändringsledare – låt oss utgå ifrån att det handlar om din chef – skapa lugn och bygga förtroende redan innan förändring initieras, och det görs bäst med klok och genomtänkt kommunikation.
Trots att detta är känt sedan länge läggs på tok för lite energi på kommunikation inför, under och efter ett beslut om förändring. Att missa den kommunikativa aspekten av förändringsledning blir dessutom extra utmanande idag Detta med tanke på att vi har ett medielandskap som tack vare sociala medier främjar dialog, nätverk, relationer och rekommendationer. Det gör att medarbetare förväntar sig transparens, närvaro och äkthet och de ställer krav på en ständigt pågående kommunikation – inte enstaka informationsinsatser.
Att framgångsrikt driva förändring handlar om att skapa trygghet, att bygga en stabil grund av tillit inom organisationen. Tillit till teamets övergripande syfte och tillit till visionen. Jag hävdar att tillit skapas i dialog. Och förutsättningarna för att kommunicera har aldrig varit så bra som idag, eftersom sociala medier är skapta för att föra en ständigt pågående dialog. Idag kan inte ledningen delegera detta till informationsavdelningen – istället måste ledare kavla upp ärmarna och faktiskt göra jobbet. Och i detta arbete spelar du som assistent närmast ledningen en betydande roll – inte minst känner du förmodligen din egen chef bättre än de flesta andra.
En ledare idag behöver jobba aktivt med sin egen kommunikation genom att bygga sitt personliga varumärke via de plattformar som finns tillgängliga för att bygga relationer och föra dialog med kunder, medarbetare och andra intressenter. Man behöver förstå att man genom kommunikation kan nå och engagera sin målgrupp på ett sätt som gör att man upplevs äkta, öppen, närvarande och engagerad. Och det är det som krävs för att framgångsrikt driva förändring.
Mina tre bästa tips på hur förändringsledare, i det här fallet din chef, kan bygga ett personligt varumärke är:
1) Att ha en passion inom ett område. Passion går sällan att fejka, så mitt tips är att hitta det din chef brinner för och verkligen bygga en story kring detta.
2) Att vara genuint intresserad av människor. Dagens medielandskap handlar ju om relationer, så att lyssna, föra dialog och bygga relationer är grundläggande.
3) Att öppna upp och visa sårbarhet. Den perfekta ytan är sällan intressant, det är det mänskliga vi vill komma nära.
När grunden finns på plats i en personlig plattform för kommunikation behöver denna användas för att nå och engagera både kunder och medarbetare inför och genom förändringsresan. Engagera kring ert uppdrag, kring den vision ni har och den förändring ni genomför genom att öppna upp, involvera och ställa frågor, peppa positivt och bemöt kritik. Att driva förändring genom smart kommunikation kräver mod och målmedvetenhet, men det är en förutsättning för att för överlevnad i en snabbt föränderlig omvärld.
Om Karin Zingmark
Karin Zingmark har över 20 års erfarenhet av att driva förändring på temat kommunikation och ledarskap från en rad ledande befattningar inom främst media- och IT-branschen, senast i rollen som marknadschef på Microsoft. Idag är hon en efterfrågad föreläsare och strategisk rådgivare, verksam inom en rad olika styrelser. Karin är dessutom författare till Maxa Snacket, som lyfts av bland andra DN som en av de mest läsvärda managementböckerna just nu.