I en värld där vi ständigt möts av nya intryck och stora mängder information är målgruppsanpassad kommunikation nyckeln till framgång. Detsamma gäller för talangmarknaden där varje målgrupp har sina unika behov, intressen och prioriteringar. Säljaren på ditt företag motiveras med all säkerhet av andra faktorer i arbetslivet än vad ekonomiassistenten gör, vilket gör en one-size-fits-all–approach betydligt mindre effektivsom kommunikationsmodell. Det är här ett TVP kommer in i bilden som en avgörande komponent i din employer branding-strategi.
Vad är TVP (Targeted Value Proposition)?
TVP står för Targeted Value Proposition, och är en strategi som innebär att du anpassar ditt employer branding-budskap och kommunikation för att passa en specifik målgrupp av potentiella kandidater. Medan employer branding omfattar hela organisationens varumärke, är TVP en effektiv modell som ger dig verktygen att skapa en stark kopplingmellan ditt företag och en specifik målgrupp.
Varför är TVP en viktig strategi inom employerbranding?
Genom att kommunicera på ett sätt som verkligen når och engagerar din målgrupp, blir informationen både mer meningsfull och relevant samtidigt som du visar att du bryr dig om och förstår din målgrupp. På så sätt kan du bygga förtroende och ett arbetsgivarvarumärke som inte bara attraherar de bästa talangerna, utan också behåller dem över tid. Dessutom kan ett identifierat TVP hjälpa dig att:
1: Öka din relevans: Genom att identifiera ert TVP kan du skapa kommunikation som verkligen talar till din målgrupp, på deras språk. När potentiella kandidater känner att ditt budskap är relevant för deras behov, ökar både deras engagemang och intresse för ditt företag och de aktuella tjänster du annonserar.
2: Attrahera rätt talanger: Ett TVP hjälper dig även att locka till dig kandidater medrätt kompetens, både vad gäller hårda och mjuka krav, som matchar din företagskultur, din organisation och resan ni har framför er.
3: Stärka ditt arbetsgivarvarumärke: Genom att visa att du förstår och värdesätter dina potentiella medarbetares behov, bygger du en starkare varumärkesidentitetvilket skapar en positiv association med ditt företag hos kandidatmålgruppen.
Hur implementerar du ett TVP i din employerbranding?
1: Identifiera din målgrupp: Att identifiera din målgrupp på ett djupt plan ger dig möjligheten att skapa en kommunikation som verkligen talar till dem. Börja med att noga definiera de olika målgrupper du vill nå. Vad är deras behov, önskemål och drivkrafter? Ju bättre du förstår dem, desto mer framgångsrik kommer ditt TVP att vara.
2: Anpassa ditt budskap: Skapa budskap som talar direkt till varje målgrupp. Anpassa din kommunikation till din målgrupps språk, betona de aspekter av din arbetsgivaridentitet som är mest relevanta och attraktiva för dem och visa hur ditt företag uppfyller dessa behov.
3: Skapa målgruppsanpassat innehåll: Använd olika kanaler och format för att leverera ditt anpassade budskap. Det kan vara allt från sociala medier-inlägg och blogginlägg till evenemang och videopresentationer.
Lycka till på resan att identifiera ditt unika TVP och…
…glöm inte bort att kontinuerligt mäta och utvärdera resultaten av din employer branding-strategi för att bättre möta dina unika målgruppers specifika behov på resans gång.
Av: Cassandra Andersson, Copywriter Oddwork
Mer om:
Oddwork är en ledande aktör inom Employer Branding och rekrytering. De använder datadrivna insikter för att hjälpa kunder förbättra sitt arbetsgivarvarumärke och effektivisera rekryteringsprocessen. Med fokus på att matcha rätt personer med rätt roller och företagskulturer, erbjuder Oddwork tjänster från utveckling av kravprofiler till onboarding. Läs mer på: oddwork.se