Möt Lena Backlund, Marknads- och kommunikationschef för Norden på SD Worx.
I en djupgående intervju träffade vi Lena Backlund, Marknads- och kommunikationschef för Norden på SD Worx, för att diskutera resultatet av den senaste omfattande undersökningen som SD Worx nyligen genomförde. Denna undersökning, som omfattade 16 europeiska länder och involverade över 20 000 respondenter, belyser hur arbetsgivare och arbetstagare ser på den nuvarande digitaliseringen av arbetsplatsen. Medan svenska företag på vissa områden leder den digitala transformationen, finns det områden där vi ligger efter sina europeiska motsvarigheter.
Berätta lite om vem är du och vad är din roll på företaget?
–Jag började på Aditro, som senare blev uppköpta av SD Worx, 2016 som Marknadschef för Sverige. Jag har under åren byggt upp det nordiska marknadsteamet, satt upp processer och struktur samt automation och strategi för lead generering och ansvarat för rebrandingen av Aditro till SD Worx.
Tidigare har jag arbetat som ansvarig för digital marknadsföring på globala företag inom ERP och CPQ; Intentia, Lawson, IFS och Tacton.
Vilka är SD Worx?
– SD Worx är en ledande europeisk leverantör av integrerade HR- och lönelösningar. SD Worx levererar HR- och lönelösningar för hela personalens livscykel, från att betala anställda till att attrahera, anställa, belöna och utveckla de talanger som gör företagen framgångsrika. SD Worx hjälper företag och organisationer att prestera genom fyra kärnfunktioner: programvara, outsourcing, konsulttjänster och datadrivna insikter.
Passioneffect har fångat upp att ni nyligen presenterat en undersökning om hur svenskarna är nöjda med deras digitala upplevelser på sina arbetsplatser. Kan du berätta lite mer om undersökningen samt om ni kunnat utläsa några spännande resultat?
– SD Worx arbetar för att skapa den perfekta matchningen bland behoven hos verksamheten, HR-avdelningen och medarbetarna, och därigenom främja organisationers framgång och hållbara tillväxt.
Omfattande undersökningar bland både arbetsgivare och arbetstagare bidrar till att ge insikt i människors uppfattningar, åsikter och övertygelser om arbete och arbetsmarknad. Årets undersökning koncentrerades på tre övergripande teman: digitalisering, talang och flexibilitet. I februari 2023 samlade SD Worx in uppgifter från 16 europeiska länder, nämligen Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italien, Norge, Polen, Spanien, Sverige, Schweiz, Nederländerna, Kroatien, Tyskland, Österrike och Storbritannien. Totalt 16 011 anställda och 4 833 arbetsgivare deltog, och resultaten viktades för att säkerställa en tillförlitlig representation av varje lands arbetsmarknad.
– När det gäller digitalisering av HR-system så halkar Sverige efter. Även om 55 procent av de svenska företagen uppger att de arbetar med just detta, så är det en mindre andel än genomsnittet i Europa som ligger på 60 procent. Vi svenskar är nöjda med den digitala upplevelsen på våra arbetsplatser. 61 procent av de tillfrågade uppgav att de är nöjda med digitaliseringen på sina arbetsplatser och 69 procent tycker att arbetsplatsen har digitaliserats tillräckligt för att de ska kunna utföra sitt jobb på ett optimalt sätt, båda siffrorna är något högre än för genomsnittet i Europa (60 och 64 procent).
Tre av fyra anställda använder redan digitala applikationer
– Enligt undersökningen använder sig de anställda också själva i stor utsträckning av HR-teknik: Tre avfyra använder digitala applikationer aktivt och ofta. 4 av 10 företag (41 procent) erbjuder de anställda en mobilapp som en central åtkomstpunkt till olika HR-system. Bland de svenska företagen är siffran 43 procent, det vill säga något högre än genomsnittet.
52% är engagerade i HR-teknik som uppmärksammar en optimal digital upplevelse
– Svenska företag fokuserar mindre än andra Europeiska länder på att skapa en optimal digital upplevelse. Totalt i Europa ser 52% av företagen det som viktigt att fokusera på en optimal digital upplevelse. Denna siffra ligger lägre i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Österrike, där Sverige ligger på endast 42,9%. Se bild nr 8 i presentationen. (reds. anm.)
Sverige använder sig i mindre grad än andra länder av digitala verktyg för analys och rapportering, att matcha kunskaper till rätt roller och onboarding. Detta skiljer sig dock mellan stora och små företag. Större företag använder sig i större grad av digitala verktyg än företag med färre anställda. När det kommer till verktyg för comp & ben, employee engagement, employee well-being och employee feedback är det annorlunda där använder svenska företag digitala verktyg i en högre grad än andra Europeiska länder. Se bild nr 10 i presentationen. (reds. anm.)
Varför genomfördes undersökningen?
– Vi på SD Worx gör löpande undersökningar tex kring HR, lön, medarbetare och organisationers framgång och hållbara tillväxt. Vi gör 2–4 undersökningar per år, i ett stort antal Europeiska länder. Informationen från undersökningarna använder vi för att förstå hur företag och medarbetare kan samverka på ett idealt sätt, vilka utmaningar man har och hur man kan växa framåt på ett hållbart sätt. Undersökningarna ger insikter som vi använder både i vår egen produkt- och tjänsteutveckling och lärande för våra egna medarbetare, samt innehåll i form av artiklar och guider för vår målgrupp.
Informationen i denna artikel bygger på två undersökningar; den ena, Attractive Employer, är ställd till arbetstagare och den andra, Future of Work, är ställd till arbetsgivare.
***********
Här kan du ladda ner en presentation över resultatet av undersökningen.
Vill du läsa mer om undersökningen, finns en hel del material att läsa här nedan:
- Press release Sverige: Svenskar nöjda med den digitala upplevelsen på sina arbetsplatser | SD Worx
- Press release Europa: 4 in 10 employees use apps as a central HR hub | SD Worx
- Blogg (ungefär samma innehåll som ovan): Svenskar nöjda med den digitala upplevelsen på sina arbetsplatser | SD Worx
Vill du komma i kontakt med Lena, gör du det här: Lena.backlund@sdworx.com
Eller läs mer på hemsidan: www.sdworx.se