Hållbarhet har gått från att vara en trend till att bli en avgörande del av varje företags strategi. ESG är på allas läppar och agendor. Företag som inte agerar riskerar att hamna på efterkälken – både vad gäller varumärkesvärde men även konkurrenskraft. De företag som redan satsar på social hållbarhet, rättvisa arbetsvillkor och inkludering bygger inte bara starkare varumärken utan attraherar också framtidens talanger, som väljer arbetsgivare efter helt nya premisser, och de företagen behåller även lojala kunder. Så hur kan ni komma ikapp, och kanske till och med gå om, era konkurrenter?
Hållbarhet – inte längre ett val
Att arbeta med hållbarhet är idag ett måste för företag som vill vara relevanta. Det handlar inte bara om miljömässiga aspekter, utan även om social hållbarhet som jag gärna vill slå ett slag för – hur vi behandlar våra anställda, hur vi främjar jämlikhet och inkludering, och hur vi bidrar till samhället i stort kring social hållbarhet. Här ser jag att företag idag har både ett stort ansvar men även en fantastisk möjlighet att skapa en hållbar framtid för kommande generationer. Med allt som händer omkring oss idag kan vi göra en enorm skillnad för kommande generationer. Konsumenter, investerare och medarbetare förväntar sig ett äkta engagemang i dessa frågor, och företag som inte lever upp till dessa förväntningar riskerar att förlora sin trovärdighet och sina konkurrensfördelar både mot kunder och framtida medarbetare.
Social hållbarhet innebär att bidra till socialt välbefinnande både inom och utanför företaget. En effekt som detta ger, bland många andra, är att det bygger en stolthet bland medarbetarna själva som personer men även en stolthet för varumärket! Denna typ av hållbarhet handlar om att se till att människor, samhället och affärsverksamheten kan blomstra tillsammans. Genom att integrera social hållbarhet i affärsstrategin skapar ni inte bara mervärde för verksamheten och omvärlden utan ni lägger även grunden för en hållbar och hoppfull framtid för kommande generationer.
Tre steg för att ta täten i hållbarhetsarbetet:
1: Integrera hållbarhet i er affärsstrategi – Låt hållbarhet genomsyra verksamheten och inte bara vara ett enskilt projekt. Kunder och medarbetare förväntar sig äkta engagemang.
2: Kommunicera och förändra – Engagera hela organisationen och skapa tydlighet kring era hållbarhetsmål. Förändringsledning är avgörande för att få alla att gå åt samma håll.
3: Fokusera på social hållbarhet – Prioritera social hållbarhet. En hållbar framtid innebär också ett socialt ansvar, inte bara internt utan även i samhället, hur kan ni skapa en hoppfull framtid?
Affärsutveckling som grund för social hållbarhet
Nyckeln till att lyckas i ert hållbarhetsarbete ligger i affärs- och organisationsutvecklingen. Hållbarhet får inte ses som ett sidoprojekt eller en tillfällig marknadsföringsstrategi. Istället måste hållbarhetsfrågorna vara grundade i företagets kärnverksamhet och affärsstrategi. De företag som lyckas bäst är de som gör hållbarhet till en central del av hur de bedriver sin verksamhet, vilket stärker affärsmodellen och långsiktig lönsamhet.
Att inkludera hållbarhet i affärsstrategin innebär att ni skapar en verksamhet som inte bara är lönsam utan också socialt ansvarstagande. Det handlar om att anpassa affärsmodellen så att varje hållbarhetsinitiativ bidrar till verksamhetens framgång och samtidigt ger värde till samhället. Genom att ha ett långsiktigt perspektiv kan ni skapa ett starkare varumärke som är attraktivt för både framtidens talanger men även för kunder och partners. Ni visar att ni inte bara konkurrerar på dagens marknad, utan har också har framtiden i åtanke.
Förändringsledning: Nyckeln till framgång
För att hållbarhetsarbetet ska vara framgångsrikt krävs en väl planerad och genomförd förändringsledning. Ledarskapet spelar en avgörande roll i hur hållbarhetsarbetet tas emot i organisationen. Det handlar om att skapa tydlighet kring hållbarhetsmålen och engagera alla medarbetare i förändringsprocessen.
En genomtänkt förändringsledning säkerställer att hållbarhetsarbetet inte bara drivs från toppen, utan att det genomsyrar hela organisationen. Ledare behöver vara tydliga med både utmaningar och framsteg, och involvera medarbetarna i processen. Transparens är en nyckelfaktor, och att vara öppen om vilka mål ni har och hur ni planerar att uppnå dem skapar trovärdighet och engagemang internt.
Kommunikation är avgörande i förändringsprocessen. Genom att regelbundet involvera, uppdatera och informera alla medarbetare om hållbarhetsarbetets framsteg och resultat, bygger ni en stark intern kultur där alla känner att de bidrar till företagets långsiktiga hållbarhetsmål och att de som individer kan göra skillnad – på riktigt! Det bygger också, som ovan nämnt, en stolthet hos medarbetarna för ert varumärke och vad ni står för.
Social hållbarhet som konkurrensfördel
En hållbar framtid handlar inte bara om miljömässiga aspekter utan även om socialt ansvar, vilket jag känner är extra viktigt idag med den oro som finns omkring oss i vårt samhälle på alla plan. Kunder, partners, leverantörer och medarbetare söker sig allt mer till företag som visar ett äkta engagemang i dessa frågor.
Att prioritera social hållbarhet stärker inte bara ert interna arbetsklimat, utan ökar även ert anseende på marknaden. Genom att göra social hållbarhet till en prioritet, visar ni att ni är ett företag som bryr sig om både sina medarbetare och samhället i stort.
Slutord: Våga ta steget
Konkurrensen om att ligga i framkant när det gäller hållbarhet blir allt hårdare. Att agera nu är inte bara en nödvändighet för att stärka varumärket, utan också en investering i en hållbar framtid för kommande generationer. Företag som lyckas integrera social hållbarhet i sin affärsstrategi och samtidigt genomföra en effektiv förändringsledning kopplat till detta kommer att stå starka i framtiden.
Hållbarhet kan vara er största konkurrensfördel – vågar ni ta steget?
Av: Peter Lingmerth