För att attrahera och behålla de bästa människorna i företagen måste vi designa om jobben och enas kring ett enkelt men kraftfullt koncept: kärlek till själva innehållet i arbetet.
Att skapa en plats där alla människor kan hitta kärlek till sitt arbete innebär att införliva tre principer i allt ditt företag gör:
- Människorna är poängen.
- Medarbetarna, snarare än kunder eller aktieägare, är de viktigaste resurserna i din organisation. Var och en av våra medarbetare är en unik person med passion, intressen och färdigheter.
- Bygg ledarskapet på förtroende, det ger medarbetarna möjlighet att upptäcka och bidra med sin passion och styrkor på jobbet. Allt börjar där.
Hjärnans cocktail
När du är kär i en person förändras din hjärnas kemi. Vi vet ännu inte den exakta biokemiska orsaken till romantisk kärlek. Det verkar vara en kombination av oxytocin, dopamin, noradrenalin och vasopressin. Men forskning visar att när du är engagerad i en aktivitet du älskar, finns samma kemiska cocktail i din hjärna.
Uppfylld av denna cocktail interagerar du med din omvärld annorlunda. Forskning av neurobiologer tyder på att funktionen hos din neocortex, vidgar ditt perspektiv på dig själv och befriar ditt sinne att acceptera nya tankar och känslor. Du registrerar andra människors känslor mer intensivt och minns detaljerna mer levande. Du utför kognitiva uppgifter snabbare och bättre, är mer optimistisk, lojal, förlåtande och mer öppen för ny information och nya upplevelser. Man kan säga att göra det du älskar gör dig mer effektiv, men det är så mycket mer än så: Du brinner för något utan att riskera att bli utbränd.
”För att attrahera och behålla de bästa människorna måste vi designa
om jobben kring ett enkelt men kraftfullt koncept:
kärlek till själva innehållet i arbetet”
Dags att börja designa jobb med kärlek i fokus
Det är dags att börja designa jobben med kärlek i åtanke. Om ledare skulle ta all denna information till sitt hjärta och medvetet försöka skapa vad Marcus Buckingham, TMBC kallar, ”en Love + Work-organisation”, där en större andel av de anställda känner kärlek till det de gör. Hur skulle organisationen fungera då? De skulle sannolikt se till att engagerade och uthålliga människor snarare blir upplyfta av sina jobb i stället för utbrända. Som ett resultat av det, levererar de bättre tjänster till sina kunder och engagerade sig mer i hållbara aktiviteter för samhället.
Älskar du att göra det du gör behöver arbetet inte vara en stressfaktor. Det kan snarare vara en källa till energi. Faktum är att ADP Research Institutes (ADPRI) studie om engagemang som genomförts i 27 länder visar att människor som hittar kärlek, styrka, glädje och spänning i det de gör varje dag är mycket mer benägna att vara produktiva, stanna kvar på företaget längre än andra samt att bättre klara av livets oundvikliga utmaningar. Vi behöver inte uteslutande ha uppgifter i vårt arbete som vi älskar. Det finns ingen data som bevisar att de mest produktiva och engagerade människorna på jobbet älskar ALLT de gör. Alltså, om ledare vill ha högpresterande och engagerade team som stannar i organisationen bör de medvetet hjälpa medarbetarna att hitta kärleken i vad de gör. Varje dag.
Några tips för att börja ert företags resa mot att bli en attraktivare arbetsgivare:
- Se människorna i organisationen som företagets mest värdefulla resurs
- Rekrytera människor och inte ”arbetare”
- Engagera dig för livslångt lärande
- Ta hand om Alumis