Visa talangerna varför du är det bästa valet. Det finns en ”köpresa” även för talangmarknaden där talangerna gör sin research innan de köper, precis som dina idealkunder gör. Därför måste du övertyga talangerna om att välja dig, precis som med kunderna. Det finns ingen bättre tid än nu till att sticka ut på den hyperkonkurrensutsatta talangmarknaden.
Ledare – ta kontroll över ditt Employer Brand
Företagsledare som planerar för ”vem” börjar med att anställa rätt personer på rätt plats redan från början. Med rätt personer menas personer med rätt attityd, inställning och värderingar och som vill vara en viktig del av företagets framgång. HR och marknadsavdelningen har olika målgrupper – kunder och talanger – men båda målgrupperna är lika viktiga. Är du HR- eller Marknadschef idag så ta varandra i händerna och skapa ett starkt Employer Brand för att vinna de bästa talangerna för just din organisation.
Företagsledare som sätter Employer Branding högt upp på ledningsgruppens agenda och investerar i sitt arbetsgivarsvarumärke är beredda att locka topptalanger till sitt varumärke, även i tuffa tider. För att ligga i framkant behöver de engagera sig lika mycket i arbetsgivarvarumärket som i företagets varumärke.
Som ledare behöver du göra ett starkt intryck i ditt team men också hos dina kunder och de du möter – ha alltid ert Employer Brand top-of-mind. Du vet aldrig var du träffar dina potentiellt framtida medarbetare. Ledarna måste betrakta varje tillfälle som ett tillfälle för att bygga sitt Employer Brand och personliga varumärke.
Genom att göra detta har de en möjlighet att bygga en varaktig anställningsstrategi, en strategi som kommer att hjälpa dem att fortsätta att attrahera rätt talanger, nu när tiderna är utmanande, men också på lång sikt.
6 tips över vad du behöver göra för att ta kontroll
1. Skapa ett företagsvarumärke som förstärker ditt Employer Brand.
Kunder kan vara några av de bästa potentiella ambassadörerna för ditt Employer Brand. Vad de själva upplever med din organisation påverkar om de själva söker eller rekommenderar en framtida talang.
2. Företagets rykte
I sociala mediers färdas ordet snabbt och uppfattningen är viktig. Moderna arbetssökande väger den blivande arbetsgivares rykte tungt i deras beslut att söka jobb eller acceptera ett erbjudande, eftersom de är mycket medvetna om vilken inverkan det kommer att ha på deras eget rykte och hur andra uppfattar dem.
3. Hantera medarbetarupplevelsen med vetskapen om att det är viktigt för ditt Employer Brand.
Förtroende och stabilitet är båda avgörande behov som ledarskapet måste innefatta. Du som chef och ledare behöver lägga dig vinn om att engagera dig i dina medarbetare. Med dagens hårda konkurrens om talangerna kan de lätt bege sig till någon av dina konkurrenter. Skapa dig rutiner över hur du vill att dina medarbetare ska uppleva dig som ledare och inspiratör.
4. Omfamna kraften i syfte och värderingar som en aspekt av ditt Employer Brand.
Att organisationen förstår företagets Why (syfte) bidrar till att skapa ett starkt Employer Brand. Detta är ett betydande område för ledare eftersom det är få anställda som vet vad företaget står för. Det här ”gapet” får direkta konsekvenser för medarbetarnas vardagliga arbete. För att få dina medarbetare att trivas och prestera på topp behöver de känna att deras arbete är viktigt och meningsfull samt att de är väl insatta i företagets ”why”.
Ledare måste förtydliga vad de själva står för, visar att de är experter för att attrahera topptalanger… dvs sitt ledarvarumärke.
5. Använd syfte och värderingar i intern och extern kommunikation
Värderingar har betydelse i all kommunikation, både internt och externt så låt inte era värderingar bara bli något som står i affärsplanen eller några tavlor i korridoren. Använd kraften i dessa ord. Ska ni göra en förändring – förklara utifrån era värderingar, ska ni rekrytera – skriv er annons utifrån era värderingar.
6. Chefsbeslut som är förankrat i värdegrunden
När företagets värderingar är tydliga har chefer ett ramverk för att fatta varje beslut. Detta påverkar hur de leder sina team då de kan kontrollera sina beslut mot företagets värderingar. Värderingar hjälper till att göra viktiga beslut enkla att fatta.
Gör anställdas behov centrala för värderingar. I dessa tider när människor uttrycker mer oro än någonsin för ekonomi, hälsa och säkerhet visar ditt ledarskap om du prioriterar medarbetarnas behov och att det är människor som är centrala i ledarnas beslutsfattande.