Hon brinner för att skapa miljöer där team kan växa och utvecklas, hennes bakgrund är inom projektledning och event samt teamutveckling och ledarskap. På Style Scandinavia har hon arbetat sedan 2016 och sedan fem år tillbaka är hon även delägare. Style har i snart 25 år organiserat studieresor för svenska företag till över 100 destinationer.
– Jag ansvarar för den övergripande strategin och för att säkerställa att vi levererar exceptionella upplevelser till våra kunder. Att skapa unika och inspirerande resor som stärker både individer och team är en passion.
På Style erbjuder man studieresor, konferensresor och teambuilding-aktiviteter.
– Vårt fokus är att ge företag och deras medarbetare möjligheten att utvecklas genom nya perspektiv och insikter. Vi hjälper företag att bygga starkare team genom kreativa och engagerande resor, där lärande och upplevelser står i centrum.
Och det är just det som Alexandra tycker är allra roligast med sitt arbete – att se hur resorna påverkar kunderna.
– Det är fantastiskt att få höra hur våra studieresor och aktiviteter har inspirerat medarbetare, skapat nya idéer och förbättrat teamdynamiken. Varje företag är unikt, och det är en härlig utmaning att skapa en resa som verkligen passar deras behov och mål. Vi jobbar med långsiktighet och relationer så det är också väldigt roligt att följa våra kunder över tid och skapa en röd tråd, inte bara för en specifik resa, utan för flera resor till nya destinationer och projekt.
Hon berättar att de största utmaningarna i hennes arbete är att alltid ligga steget före och skapa innovativa upplevelser som överträffar förväntningarna.
– Eftersom vi arbetar med många olika typer av företag och branscher måste vi anpassa oss till olika kulturer och mål. Samtidigt måste vi se till att resorna är både meningsfulla och inspirerande för alla deltagare. En annan utmaning är framförhållning. Vi ser att lågkonjunkturen medförde kortare framförhållning vid planering av företagsresor, oftast till följd av att många företag i sin tur får bekräftade orderingångar senare än vad som tidigare var normalt.
– Med längre framförhållning i planerandet av en företagsresa finns större utbud och kapacitet på exempelvis flyg, tåg, hotell, restauranger, och oftast till mer fördelaktiga priser. Tillgång och efterfrågan styr.
Styles studieresor är skräddarsydda och utformade för att ge företagen möjlighet att både utbilda och svetsa samman sitt team. De anordnar resor till hela världen, med fokus på områden som samhällsplanering, infrastruktur, innovation och ledarskap.
– En studieresa där man möter kollegor från andra länder, tittar på projekt med liknande utmaningar som man själv står inför, ger deltagarna idéer och insikter som kan vara svåra att komma fram till hemma vid skrivbordet. Det handlar inte bara om att se nya platser, utan också om att skapa en sund företagskultur, nätverka och skapa diskussion. Idéerna och insikterna man tar med sig hem kan appliceras i det egna företaget.
Alexandra menar att studieresor ger medarbetare och team möjlighet att komma bort från den dagliga rutinen och tänka större.
– Genom att resa tillsammans och uppleva nya miljöer skapas utrymme för öppen dialog, kreativa idéer och djupare samarbete. Det är också ett sätt att inspirera medarbetare genom att exponera dem för nya arbetssätt och lösningar från andra branscher eller marknader. För företag som vill stärka sin företagskultur eller förbättra sitt teamarbete är våra resor ett kraftfullt verktyg. Genom att kombinera utbildning och upplevelser ger vi team chansen att utvecklas på både det professionella och personliga planet.
Av: Elin Bisander