Äkthet, eller autenticitet, är mer än bara ett modeord. Det handlar om att våga visa vem vi är – både som individer och organisationer. Och det är precis sådana frågor som snurrar i mitt huvud när jag är vaken mitt i natten. Härom natten, under fullmånens sken, fastnade jag i tankar om varför det är så svårt att vara genuin, och varför det ändå är så viktigt.
Jag har alltid varit urusel på att sova. Lägg till fullmåne i ekvationen och du har en person vars hjärna ser det som ett ypperligt tillfälle att lösa all världens problem, komma på nya roliga, smarta (eller mindre smarta) idéer – eller varför inte hitta på ursäkter att lyssna på poddar? ”Det är ju ändå lite utbildande,” tänker jag och klappar mig själv på axeln.
Natten som gick var inget undantag. Fullmåne, jag, och Hälsorevolutionens podd i mina öron. Den här gången landade jag på ett avsnitt där Bob Hansson var gäst. Kanske minns du honom? Poeten med den bohemiska auran som verkade lite för ”out there” när vi var yngre. För er som inte är bekanta med honom – han är en svensk poet och författare känd för sin unika stil och djupa insikter. Jag ska vara ärlig: jag tyckte nog han verkade lite flummig då. Men oj så fel jag hade! Bob är genialisk, ju.
När han i podden slängde ur sig meningen: ”Om du vill bli uttråkad – var med dem som låtsas,” så var det som att en mental gonggong slog in i mitt natttrötta huvud.
Äkthet – en trend vi verkligen behöver
Ordet har en tendens att användas lite väl mycket ibland, men det är en av de absolut hetaste trenderna för framtiden – om man nu kan kalla äkthet för en trend? Ja, det är sånt jag kan fundera på när resten av världen sover… Hur som helst, det finns gott om forskning på ämnet. En studie av Michael H. Kernis och Brian M. Goldman tar exempelvis upp autenticitet som ett flerdimensionellt koncept där medvetenhet, opartisk bearbetning, beteende och relationer är centrala. Deras ”Authenticity Inventory” mäter till och med dessa aspekter. Fascinerande, eller hur?
Men det viktigaste kanske inte är forskningen, utan vad vi själva känner och upplever. Min egen spaning? Att äkthet är viktigt på riktigt – håller du med?
Varför vågar vi inte vara äkta?
Det är obehagligt att vara äkta. Det kräver mod. Att visa vem du egentligen är, med alla dina sprickor och styrkor, är att säga: ”Här är jag. Dömande blicken är fri.” Och låt oss vara ärliga: det är inte alltid kul. Men det är just i det sårbara som vi blir intressanta. Som människor, som ledare, som företag.
Tänk på de mest minnesvärda personerna du träffat. Det var nog inte de som alltid hade rätt svar eller glänste i varje situation. Det var de som vågade visa lite mer av sig själva.
Företag som låtsas = varumärken vi inte bryr oss om
I min konsultroll möter jag ofta företag som också fastnar i ”låtsandet”. Visionen är fluffig, värderingarna standardiserade, och autentisk kommunikation ersätts med innehåll som passar ”algoritmen”. Resultatet? Ett varumärke som folk inte orkar bry sig om.
Nattens fundering: Varför måste allt vara så pretentiöst?
Men vad skulle hända om vi gav varumärket en egen röst, ett eget språk? Tänk om vi släppte idén om att allt måste vara så pretentiöst för att verka seriöst? Tänk om äkthet är nyckeln till framgång – och lite roligare att jobba med?
Ja, det är lite sånt här jag funderar på – ja, ibland mitt i natten. 😉
Så hur gör man då för att släppa taget om fasaderna?
Här är några tankar och tips som kanske kan hjälpa dig att ta steget mot större äkthet, oavsett om det gäller dig själv eller ditt företag.
1: Omfamna dina imperfektioner
Perfektion är tråkigt. Det är de små misstagen, det oväntade skrattet, och de ärliga ögonblicken som skapar mänsklig kontakt. Sluta försöka vara perfekt – det är ändå omöjligt att lyckas.
2: Ställ frågor istället för att ge svar
Äkthet handlar inte om att imponera, utan om att connecta. Våga vara nyfiken och öppen, även när du inte har alla svar. Det skapar en trygghet som smittar.
3: Hitta dina ”varför”
För att vara äkta måste du veta vem du är och vad du står för. Vilka är dina värderingar? Vad vill du lämna efter dig? Gör en lista. Det här gäller också företag – utan tydliga varför blir allt bara ett PR-maskineri.
4: Öva dig i obekvämlighet
Att vara äkta känns konstigt till en början, särskilt om du är van att sätta upp en fasad. Börja i små steg – kanske genom att dela en personlig historia i ett möte, eller säga ”jag vet faktiskt inte” när du får en fråga du inte kan svara på.
5: Omge dig med äkta människor
Kommer du ihåg Bob Hanssons citat? Om du vill bli inspirerad istället för uttråkad, omge dig med människor som är äkta. Äkthet smittar – det är en magnetisk kvalitet.
Varför är äkthet så viktigt?
För att äkthet är det enda vi har. I en värld där vi matas med perfekta Instagram-flöden och polerade budskap söker vi det genuina. Det är det som bygger relationer, skapar tillit och gör oss intressanta.
Artikeln ”A Multicomponent Conceptualization of Authenticity: Theory and Research” av Michael H. Kernis och Brian M. Goldman presenterar en flerdimensionell modell av äkthet (autenticitet), bestående av medvetenhet, opartisk bearbetning, beteende och relationell orientering. Författarna diskuterar hur dessa komponenter bidrar till individers välbefinnande och utvecklar Authenticity Inventory för att mäta dessa aspekter.
Så nästa gång du känner dig uttråkad, fundera på vilka ”låtsare” du har omkring dig – eller om du själv är en av dem. Byt riktning, våga visa vem du är. Som Bob Hansson säger: ”Om du vill bli uttråkad – var med dem som låtsas.” Och ingen vill vara uttråkad, eller hur?
Förresten, om du vill fördjupa dig i ämnet, Bob Hansson har nyligen släppt boken ”Snällast vinner”, som finns att köpa på Adlibris.
Boken handlar om hur snällhet inte bara är en trevlig egenskap, utan en underskattad strategi för framgång i livet. Med stöd av forskning visar Bob hur empati och generositet gör oss lyckligare, bättre ledare och mer framgångsrika samarbetspartners – och erbjuder verktyg för ett både gladare och framgångsrikare liv.
Så, nu stänger vi locket på ”låtsandet” och går ut och gör oss en riktigt äkta dag – deal?
Av: Michelle Dandenell
Chefredaktör Passioneffect
Läs också: Bygg ditt personliga varumärke som ledare – så gör du!