Patrick Walldén är grundare, VD och kundansvarig projektledare på BANG Agency. Ofta är han också engagerad i företagets försäljningsprocesser och arbetar med alltifrån företagsutveckling och rekrytering till ekonomi och marknadsföring. BANG Agency är en kommunikationsbyrå som är experter på kreativ kommunikation som skapar engagemang och positiv handling. Deras största affärsområden är dels eventmarketing/brand experience, dels reklambyråtjänster.
– I nästan alla våra projekt och kampanjer jobbar vi också med sociala medier och övriga digitala kanaler. Bland våra kunder finns företag, organisationer och myndigheter. Volvo, Moët, Intel, Lexmark, IKEA, LRF, Electrolux, Norrenergi och Storytel är några av våra kunder, berättar Patrick Walldén.
Han tycker att det roligaste med sitt jobb är variationen och omväxlingen.
– De allra flesta projekten är unika och kräver skräddarsydda lösningar. Det blir aldrig långtråkigt på en eventbyrå.
Det som är roligast är också hans största utmaning.
– Vi vet inte alltid vad som ligger runt hörnet i form av projekt och uppdrag, det kan vara utmanade att planera våra personalbehov. Vissa månader på året har vi väldigt stora leveranstoppar då vi behöver stärka upp vår organisation med frilansare och samarbetspartners. Andra perioder har vi lågsäsong.
Patrick berättar att de på BANG Agency arbetar väldigt nära sina uppdragsgivare vid en kickoff.
– Det är viktigt att eventet känns unikt för det aktuella året och att vi är relevanta i det budskap vi kommunicerar före, under och efter eventet. Att just se eventet som en intern kampanj och inte bara som en helt fristående händelse är typiskt för oss som byrå. Vi sätter också tydliga målsättningar med eventet och kickoffen tillsammans med våra kunder.
Är det några särskilda inslag som är extra viktiga när det handlar om en säljkickoff?
– Alla vi som jobbar med försäljning är ju tävlingsmänniskor, så det är klart att det ska finnas lite av det inslaget. Men framför alla tycker jag att en säljkickoff ska innehålla hyllningar till alla de fina insatser som säljteamet gjort under det gångna året. Vi gillar också att överraska och bjuda på upplevelser de aldrig upplevt tidigare, och sådant de aldrig kunnat förvänta sig.
Patrick understryker att det är viktigt att utgå från målgruppen som ska delta på kickoffen när man planerar den.
– Vad är det som de går i gång på? Hur kan vi skapa ett relevant och aktuellt tema för kickoffen som skapar engagemang och nyfikenhet? Deltagarna måste känna att eventet är skräddarsytt för dem, att upplevelsen är unik och att man ansträngt sig för att visa att de är viktiga och behövda på ett personligt sätt.
Han tror att det vanligaste misstaget som görs är att man börjar med planeringen för sent.
– Ett annat vanligt misstag är att man glömmer bort att engagera deltagarna redan från början. Det är så viktigt att de känner att de är sedda, hörda, kan vara med och påverka och ”co-create” tillsammans med företagets ledning, avslutar Patrick.
Om BANG Agency:
BANG Agency ingår i Brand Arena Nordic Group och jobbar både nationellt, nordiskt och internationellt. Verksamheten omsätter cirka 100 miljoner kronor och har cirka 30 konsulter som är experter på eventupplevelser. Eventbyrån är en av Sveriges mest prisbelönta och är kända för sin kreativitet och starka förmåga till storytelling.
Av: Elin Bisander