Life Inside, SaaS-företaget som omdefinierar videomarknadsföring och employer branding genom att hjälpa företag att automatisera insamling och publicering av interaktiva videohälsningar från medarbetare, meddelade idag att man tagit in 4 miljoner i finansiering för att fokusera på expansion. Investeringen kommer från en grupp ängelinvesterare, inklusive Stefan Magnusson, seed-investerare i Evolution Gaming, Jonas Brogårdh, Sveriges tidigare handelssekreterare i Storbritannien, Malin Persson, ett av Sveriges tyngsta styrelseproffs och Houman Ashrafzadeh, medgrundare till Padium UK med Spotifys grundare Martin Lorentzson. Investeringen kommer att användas till att fortsätta utveckla interaktiviteten i plattformen, integrera AI för analys och innehållsgenerering, samt utvidga företagets marknadsföringsstrategi och globala räckvidd.
Bolaget startades utifrån den nordiska ledaren inom employer branding Oddwork 2022, och grundades av Charles Sinclair, Poyan Karimi och Niklas Kekonius, som också är grundare till Oddwork. Life Inside skapades för att fylla ett gap inom företags videomarknadsföring där Charles, Poyan och Niklas såg möjligheten att skapa en plattform som inte bara kunde samla in och dela interaktiva videohälsningar och recensioner direkt från medarbetare, men också ta företag närmare sina målgrupper på en djupare nivå. Idag tillhandahåller Life Inside företag av alla storlekar en fullt interaktiv videoplattform som humaniserar och personifierar videoinnehåll, vilket möjliggör företags hemsidebesökare att aktivt välja ämnen och alternativ de vill veta mer om. Plattformen fokuserar på att driva ökad interaktion och konvertering inom rekrytering, employer branding, försäljning och marknadsföring.
Sedan lanseringen för två år sedan har Life Inside snabbt utökat sin kundbas och uppnått lönsamhet som resultat, idag med över 70 abonnemangsbetalande kunder. Företaget arbetar redan internationellt med stora företag som Specsavers, rekryteringsjätten Adecco, Blocket, Telia och Sveriges näst största matvaruhandlare Axfood*. Life Inside blev nominerad till ”Årets SaaS-nykomling” 2022 och 2023 på Nordens största SaaS-event, Breakit SaaS Summit.
– Inom rekrytering är det främsta hindret kandidater upplever när de söker ett jobb att de inte får en tillräckligt tydlig förståelse för hur det är att faktiskt jobba inom företaget. Inom försäljning och marknadsföring säger samtidigt 95% av B2B-köpare att video spelar en avgörande roll i beslutet att gå vidare med ett köp. Men när vi började leta, fann vi inget effektivt sätt att skalbart samla in och distribuera interaktiva, förtroendeingivande videoutlåtanden och recensioner från kunder och medarbetare. Vi utvecklade Life Inside för att ändra på det. Vår ambition är att göra onlineupplevelsen mellan företag och dess målgrupper lika personlig och engagerande som fysiska möten – men skalbar, säger Charles Sinclair, Partnership Manager och medgrundare av Life Inside.
Houman Ashrafzadeh, medgrundare av Padium och ängelinvesterare i rundan, säger: “Föreställ dig en situation där varje besökare på din webbplats leds av interaktiva videohälsningar och recensioner från trovärdiga källor. Du tittar inte bara på videor, du engagerar dig i riktiga upplevelser och erfarenheter, med möjlighet att fördjupa dig inom de områden som är mest intressanta för just dig. Det ger dig som kandidat eller konsument möjlighet att uppleva företaget på helt nya sätt, och för företaget möjlighet att etablera relationer som statiska texter och bilder aldrig kan skapa. Life Inside humaniserar videomarknadsföring: plattformen hjälper företag att bli mer levande, personliga, varumärken där varje view och klick leder till ett djupare, mer meningsfullt intresse. Jag kan inte vara stoltare över att stötta teamet.”
Life Inside drar nytta av trenden med snabbt växande efterfrågan från företag att skapa kvalitativt videoinnehåll på flexibla sätt, och verkar vid skärningspunkten av den globala marknaden för kandidathanteringssystem (ATS), som förväntas växa till 2 miljarder dollar till 2027, och chattbotsmarknaden, som förväntas växa till 32,4 miljarder dollar till 2032. Plattformen utmärker sig från konkurrenterna genom sin enkelhet och sömlösa integrationsupplevelse, automatiserade videoinsamlande och interaktiva funktioner. Med GDPR-efterlevnad i dess kärna möter plattformen även höga säkerhets- och integritetsstandarder.
Företag kan enkelt starta en gratis testperiod eller välja att boka en demo med teamet direkt på Life Insides webbplats.
Mer om:
Grundat 2022 är Life Inside ett SaaS-företag som tillhandahåller företag av alla storlekar med en fullt interaktiv videoplattform för videoutlåtanden och recensioner som humaniserar och personifierar deras varumärke. Videorna vi hjälper till att skapa ger en djupare förståelse för företags erbjudanden, kulturer, produkter och tjänster, och är inriktade på att driva ökat engagemang och konvertering inom rekrytering, försäljning och marknadsföring och. Med fokus på att göra videomarknadsföring mer autentiskt, kreativt och tillgängligt, arbetar vi redan med 70+ kunder, inklusive kända namn som Specsavers, Blocket och Adecco.
Läs också: Utforska framtidens employer branding