Strategisk HR-arbete har bidragit till att utveckla ett av världens mest omtalade och framgångsrika företag. Spotifys HR-chef Katarina Berg ger tillsammans med sitt globala HR-team råd, tips och insikter om hur HR bidragit till framgången.
Spotify förändrade musikvärlden, men har också flyttat fram positionerna för hur modiga företag arbetar med HR.I boken BOLD – strategiskt HR-arbete i en ny tid får läsaren en exklusiv inblick i det snabbväxande techbolaget Spotify. Katarina Berg, företagets globala HR-chef, och dess internationella HR-team visar hur både företag och individer vinner på ett modigare HR-arbete, oavsett om det gäller ett utmanande förändringsprojekt, global tillväxt eller om det viktigaste är att hitta rätt medarbetare till nyckelposter.
– Den som vill arbeta framgångsrikt med HR idag måste våga sticka ut. HR måste dessutom ha en given plats där besluten fattas och där kärnverksamheten börjar och slutar, säger Katarina Berg.
HR ska både utveckla och utmana, vilket kräver mod. För att HR-arbetet ska kunna skräddarsys till den egna organisationen krävs också djup insikt i verksamheten. På Spotify refererar teamet ofta till ”HR-paletten”, vilket på bolaget innebär 171 olika kunskaps- och expertområden. För att kunna bedriva HR framgångsrikt måste man kunna anpassa paletten till sin egna organisation. Det går nämligen inte att kopiera andras framgångssagor eftersom varje organisation är unik.
Katarina och hennes team betonar även vikten av företagskulturen och att låta alla medarbetare bidra till utvecklingen av företagets värderingar. Då speglar de bolagets sanna kultur och alla kan därefter arbeta mot ett och samma syfte – oavsett var i världen de befinner sig.
– På Spotify ser vi på medarbetarna som bandmedlemmar. Precis som i ett band är vi beroende av varandra för att skapa den bästa tänkbara ljudupplevelsen. Precis som ett band behöver vi vara synkade. Företagets mission, syfte, strategi, mål och kärnvärden måste därför vara uttalade och välgrundade, säger Katarina Berg.
En annan avgörande framgångsfaktor är Spotifys fokus på medarbetarna. Företaget började tidigt uppmärksamma och arbeta med frågor kring psykisk ohälsa, både på medarbetarnivå och samhällsnivå. De arbetar fokuserat för att öka medvetenheten och bygga kunskap inom ämnet. De vill underlätta för medarbetare att ta hand om sig själva och vid behov få professionellt stöd, samt att normalisera ämnet för att minska stigmat.
– Spotify har en egen plattform för egenvård, erbjuder interna seminarier inom psykisk ohälsa och uppmuntrar medarbetare att ta en dag ledigt ibland för att ta hand om sig själva och sin psykiska hälsa. Vi har även utbildat medarbetare till ambassadörer inom MHFA, Mental Health First Aid, vilket ger dem möjligheten att ge andra medarbetare första hjälpen inom psykisk ohälsa när de inte mår bra. Detta är bara ett par exempel av många initiativ, säger Katarina Berg.
Läs fler tips och få fler användbara verktyg i Katarina Bergs bok BOLD – strategiskt HR-arbete i en ny tid.