Enhetschefer inom vård och omsorg och andra roller och stödfunktioner som är kopplade till anställningsprocessen kan nu få ett bättre stöd vid rekrytering av ny personal, och effektiviseringen av vissa arbetsuppgifter sparar stora mängder arbetstid.
– Målet har varit att frigöra tid för chef att vara mer verksamhetsnära och kunna finnas tillgänglig för sina medarbetare, brukare, anhöriga och andra samarbetspartners. Alla de förbättringar som skett under projektets gång skapar bättre förutsättningar för äldreomsorgen att uppnå målen kring trygg och säker vård och omsorg samt självständighet i hemmet, berättar Rebecca Andersson, enhetschef på Äldreomsorgens rekryteringscentrum.
Redan gett effekt ute i verksamheterna
Flera olika insatser och arbeten har genomförts inom ramen för projektet. Bland annat har enformiga och repetitiva arbetsuppgifter automatiserats med hjälp av robotar och en förlängd introduktion av nyanställda har gett en större trygghet och ökade kunskaper. De olika avdelningarna HR, IT och äldreomsorgen har också börjat samarbeta genom Rekryteringscentrum för att förbättra flödena kopplat till anställnings- och utrustarprocessen. Det ger enhetschefer inom äldreomsorgen ett större stöd när nya medarbetare ska rekryteras, då Rekryteringscentrum numera hanterar hela rekryteringsprocessen samt administration kring anställning, utbildning och behörigheter.
Flera av insatserna har redan idag förbättrat arbetsmiljön för anställda och i det långa loppet får äldreomsorgen en tryggare och säkrare omsorg. Maria Brannelid är enhetschef på Bruksbackens vård- och omsorgsboende i Sävar.
– Innan Anställningsprocessen drog i gång fanns det många tidstjuvar och det var oklart kring vem som skulle göra vad. Idag slösar vi mindre tid och processen har blivit effektivare och tydligare för mig som chef. Kommunikationen med rekryterare och med dem som arbetar inom bemanningen har också blivit bättre, och det är lättare att följa processen från ansökan till färdigutbildad medarbetare på sin nya arbetsplats, berättar Maria Brannelid.
Fortsätter utvecklas och inspirera andra
Viljan och behovet av att möjliggöra en smidig, enkel och säker hantering vid anställning av nya medarbetare berör fler områden inom Umeå kommun. Äldreomsorgen stod 2022 för över 1 000 nyrekryteringar, nästan hälften av kommunens totala antal genomförda rekryteringar, och går därför i främsta ledet för att förbättra processen att rekrytera.
Huvudprojektet är avslutat men två delprojekt kommer att fortsätta under 2023, bland annat en översyn av utbildningsprocessen.