Under våren lanserar Wolt ett nytt, globalt initiativ kring hållbarhet, med målsättning att nå netto noll för bolagets globala klimatavtryck senast 2040. Man vill ta en ledande position i frågan för branschen, där man låter sig inspireras av amerikanska DoorDash som man gick samman med i somras. DoorDash driver ett stort antal hållbarhetsinitiativ i USA som fått en positiv effekt på verksamheten. För företagets kurirpartners erbjuder man exempelvis generösa rabatter på elcyklar och i Kalifornien har man satt ihop ett kraftigt rabatterat leasingupplägg för elbilar.
För Wolt ligger hållbarhetsfrågor helt i linje med företagets övergripande målsättning att göra städer till bättre ställen att bo på. Att utsläppen i städer minskar genom en högre grad av elektrifierade fordon råder det ingen tvekan om, och givetvis är detta ett område som Wolt prioriterar när det kommer till leveranser av mat och varor. Hållbara lösningar är dessutom någonting som dagens konsumenter både efterfrågar och är väl insatta i. Men Wolt driver betydligt fler initiativ än så. Tillsammans med olika partnerföretag genomför man bland annat:
- Klimatkompensation för leveranser tillsammans med South Pole
- Återvinning av matförpackningar tillsammans med &Repeat
- Initiativ för minskat matsvinn tillsammans med Too Good To Go
På ämnet fossilfria leveransalternativ har man i Sverige nyligen avslutat ett pilotprojekt tillsammans med McDonald’s på Folkungagatan i Stockholm. Man ville tillsammans undersöka möjligheter och konsekvenser av att genomföra alla McDonad’s leveranser med hjälp av utsläppsfria fordon.
Richard Lindeen är vice VD och operativ chef på Wolt och säger:
– Det var ett värdefullt projekt för oss att genomföra tillsammans med McDonald’s som har en hög frekvens av beställningar och leveranser stora delar av dygnet. Vi ska nu utvärdera resultatet av projektet ytterligare för att ser hur detta kan integreras i större delar av vår verksamhet, tillsammans med viktiga partners såsom McDonald’s.