2024 är nu slut, och det är hög tid att stanna upp och reflektera över Sveriges förhållande till AI. Medan världen rusar framåt i hyperspeed mot en AI-driven framtid, tycks vi stå kvar på perrongen och bläddra i regelboken. Hur hamnade vi här? Eller är det verkligen så?!
I min roll som affärsområdeschef för Data och AI på Microsoft Sverige har jag förmånen att dagligen arbeta med banbrytande projekt som formar vår framtid. Med över 10 års erfarenhet från både stora företag och snabbväxande startupbolag, med fokus på global expansion och innovation, har jag sett hur rätt kombination av mod och teknik kan lyfta både verksamheter och nationer. Jag har också haft möjligheten att stödja svenska företag i att etablera sig på internationella marknader och utveckla hållbara, innovativa lösningar som kan exporteras globalt. Den här bakgrunden ger mig ett unikt perspektiv på Sveriges möjligheter och utmaningar inom AI.
Vi har potentialen – privat sektor levererar
Affärstransformation med AI sker inom fyra olika områden: förbättrade medarbetarupplevelser, bättre kundupplevelser, effektivisering av interna processer eller radikal innovation. Sverige har framgångsrika exempel på alla dessa områden:
- Kry: Använder AI för att ge vårdpersonal mer tid för patienter.
- Leya: En svensk startup som revolutionerar hur jurister hanterar dokument.
- Klarna: Ingen har missat hur de använder generativ AI för att göra om hela företaget.
- SKF och Sandvik: Industriella tungviktare som med hjälp av generativ AI förbättrar kundupplevelser och processer. SKF hjälper sina kunder att enklare hitta produktinformation, och Sandvik både förbättrar sina säljprocesser och optimerar sina interna system.
- Sectra: Samarbetet med svensk sjukvård kring bröstcancer gav 44 % lägre kostnader och 28 % bättre resultat.
Många företag börjar använda användargränssnittet för AI i form av copilots och agents. I många fall är det vanliga men kanske inte så spännande exempel där man tar bort repetitiva processer eller bara förenklar dem.
En annan trend är att många börjar med att förbättra sin kundtjänst för att göra den mer effektiv. De börjar ofta med att bygga sin egen chatbot för att söka bland sin data. Jag ser flera storföretag börja ändra sina viktiga affärsprocesser. Trots alla dessa initiativ är nästa steg kritiskt: Hur tar vi oss från enstaka framgångssagor till en storskalig förändring som påverkar hela industrier? Radikal innovation – detta är spännande på riktigt. Vad är vår tids dynamit, pacemaker, Skype eller Spotify?
Offentlig sektor – här ligger Sverige efter
Sveriges offentliga sektor tenderar att fastna i regler och byråkrati. Vi lever i en ny tid präglad av cyberhot och säkerhetsutmaningar – varför är vi inte mer pragmatiska, som Finland?
Exempelvis hade Försvarsmakten nyligen en diskussion om resiliens på Microsofts kontor i Stockholm. Budskapet var tydligt: Sverige måste börja vara mer pragmatiska och ta tillvara på de massiva investeringar som de stora molnföretagen gör.
Vi lever i en värld där kriminella använder den senaste tekniken inom AI och vi har i många fall inte rätt skydd. Hackade företag och offentlig sektor är vardagsmat i media.
En annan utmaning som också var identifierad av AI-kommissionens rapport ”Färdplan för Sverige” är att det decentraliserade systemet påverkar AI-skiftet negativt. Det är svårt, läs omöjligt, för alla regioner, myndigheter och kommuner att göra sina egna utredningar. Det tar för lång tid, och i AI:s tidsålder funkar inte detta.
Tre steg mot AI-ledarskap
1: Mod att agera snabbt
AI utvecklas exponentiellt. Vi måste korta tiden från idé till implementering och våga ta risker – det är OK att misslyckas ibland. Testa i liten skala och skala ut. Precis så gjorde SKF med sin co-pilot. Fortsätt skapa förutsättningar för våra privata företag att bygga innovation i Sverige och sälja utomlands, men skapa även förutsättningar för att vi i Sverige också kan använda innovationen på hemmaplan.
2: Modernisera offentlig sektor
Sveriges digitala infrastruktur är fast i föråldrade system och tankebanor. AI är inte bara en fördel – det är en nödvändighet för att utveckla välfärden. Ge personer i välfärden förutsättningar för att bygga en långsiktig välfärd för oss alla.
3: Breddad utbildning för alla
AI är inte längre ett ”IT-problem”. Alla, från lärare till småföretagare, behöver grundläggande AI-kunskap. Det är inte AI som kommer ta ditt jobb, utan någon som kan använda AI kommer göra det.
Spaningar inför 2025
1: Svensk industri visar vägen
Svensk tillverkningsindustri kommer att ta täten inom AI-automatisering och klimatinnovationer. Medtech är redan starkt, men jag ser fram emot mer personifierad medicin/sjukvård. Jag vill inte bara se det utomlands, utan i min region.
2: Offentlig sektor måste växla upp
Sjukvården står inför en kris. Vi har en åldrande befolkning och begränsade resurser. Om AI inte används för att avlasta personal och korta köer riskerar problemen att eskalera. Vi behöver ett centralt beslut och visa upp där det går bra så att andra kan kopiera. Vi har en gömd skatt med all data – just inom sjukvården i Sverige. Varför använder vi inte den?
Från motstånd till momentum
Sverige har allt som krävs för att leda AI-utvecklingen: kompetens, resurser och en tradition av innovationsanda. Så vad är vår tids dynamit, pacemaker, Skype eller Spotify? Jag hoppas personligen på att personlig vård blir ett sådant område.
Med Sveriges starka hälso- och biotekniktradition kan vi skapa AI-system som skräddarsyr vård baserat på individens gener, livsstil och sjukdomshistoria – en helt ny nivå av precisionsmedicin.
Alternativt blir vår nästa succé export av klimatpositiva byggmaterial? Utveckling av byggmaterial som aktivt absorberar koldioxid under hela sin livscykel, vilket kan revolutionera både bygg- och transportsektorn.
Eller blir det rentav säker kommunikation? Sverige kan utveckla system för kvantsäker datakommunikation som skyddar oss mot framtidens cyberhot.
Låt 2025 bli året då vi släpper bromsen, gasar och visar världen vad Sverige går för. Annars riskerar vi att debattera vidare medan andra bygger den framtid vi borde vara med och leda.
Med en önskan om ett Gott Nytt 2025!
Sr GTM Manager, Microsoft Sverige