Ohälsa på arbetsplatsen kan vara en dold fiende som påverkar både individens välbefinnande och företagets lönsamhet. Att kunna identifiera tidiga tecken och agera är avgörande. I denna artikel belyser Simployer de varningssignaler varje ledare borde vara medveten om och ger insikter från HR-experten Cecilia Fredriksson om hur man proaktivt kan hantera dessa utmaningar.
Stämmer följande påståenden in på någon du känner?
- Personen har börjat komma för sent till jobbet och korta sjukanmälningar står som spön i backen.
- På det senaste mötet verkade personen ha svårt att hålla tråden och närminnet verkar som bortblåst.
- Märkliga fel har börjat dyka upp, även i tidigare busenkla arbetsuppgifter, dessutom har både personens produktionstakt och humör dalat.
- Den nya, sura attityden gör att konflikter pyr på kontoret.
Ett förändrat beteende kan signalera att något inte står rätt till, menar Simployers HR-expert Cecilia Fredriksson. Då är det dags att agera. För även om det kan kännas som att stoppa handen i ett getingbo att adressera frågan, riskerar en strutsstrategi bara att göra saken värre:
– Stoppar du huvudet i sanden ökar risken för att behöva hantera en långtidssjukskrivning längre fram. Det riskerar att bli mycket kostsamt för så väl individen, som för företaget och samhället i stort. Fångar du i stället upp signaler tidigt, är chanserna att kunna vända utvecklingen goda.
Säkra samtalsklimatet
En nyckelfaktor för att minska risken för ohälsa är att säkerställa ett gott samtalsklimat.
– Se till att det finns en öppen och levande dialog i arbetsgruppen, så att medarbetare vågar dela med sig av allt, även privata saker, som påverkar arbetsprestationen, säger Cecilia Fredriksson.
Den öppna kommunikationen underlättar det dag man som chef behöver ta upp frågan om ohälsa. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att många kan vara rädda för negativa reaktioner när de berättar om det som inte känns bra.
– Gör det tydligt att du ställer din fråga om personens mående utifrån välvilja. Lyssna ordentligt och låt medarbetaren prata till punkt, säger Cecilia Fredriksson och fortsätter:
– Fångar man upp signaler tidigt kan man börja prata om avlastning. Analysera vilka arbetsuppgifter som ger respektive tar energi och testa sedan att plocka bort några surdegar under en period. Det kan vara den avgörande skillnaden mellan att medarbetaren kan fortsätta jobba eller behöva bli sjukskriven.
Teknik som stöd
Förutom att kontinuerligt jobba med samtalsklimatet, finns även smarta digitala verktyg att ta hjälp av, tipsar Cecilia Fredriksson:
– Med vårt digitala verktyg Simployer-&frankly kan man ta pulsen på arbetsgruppen och mäta andelen som upplever positiv respektive negativ stress just nu? Svaren gör det enklare att fatta beslut och verktyget hjälper dig som chef att räkna på vad åtgärder kan kosta respektive ge som vinst om de sätts in.
Strategiskt arbetsmiljöarbete är nämligen inte bara fråga om att följa lagen, säger Cecilia Fredriksson. Forskare visar gång på gång att det även har en tydlig koppling till lönsamhet:
– Varje satsad krona på förebyggande hälsovård ger minst det dubbla tillbaka, i form av ökad produktivitet och minskade sjukskrivningskostnader, avslutar Cecilia Fredriksson.