– Det finns många utmaningar i samhället just nu. Vi har privatekonomiska orostider med höga räntor och en prisnivå som har tryckts upp. Sedan har vi otryggheten i samhället, och en global kontext med konflikter och spänningar. Sammantaget ger det här utslag i ohälsa på många arbetsplatser, menar Per-Nicklas Olofsson som är psykolog och organisationskonsult på Avonova.
Glöm inte bort medarbetarna
Även om många verksamheter gör stora investeringar i riskhantering så behöver satsningarna bli bredare. Områden som cybersäkerhet och fysiska säkerhetsinsatser får ofta svällande budgetposter. Det här är viktiga delar i krisstrukturen, samtidigt glöms satsningar på medarbetarnas kriskompetens ofta bort. Grunden för lyckade krishanteringar är väl genomförda riskbedömningar som utmynnar i krisplaner och krisledningsstrukturer. – Att utbilda medarbetare och arbeta förebyggande med pyskologinsatser och praktiska övningar är något som alltför ofta saknas. Samtidigt vet vi att de här verksamheterna kommer betydligt bättre ut ur en kris, enligt Per-Nicklas Olofsson.
Fler kriser kräver bredare planering
Krishantering är betydligt mer komplext idag än för några år sedan. Tidigare handlade mycket om förberedelser för händelser som bränder, personrån och plötsliga enskilda dödsfall. Idag finns betydligt fler scenarier när det gäller krissituationer, och därmed flera moment att förbereda sig för. Men trots den här utvecklingen så är det många företag som inte är tillräckligt förberedda för oväntade krishändelser.
– Även om det låter som en svår ekvation att få ihop, så handlar det om att förbereda sig för det oförutsägbara. Det är omöjligt att förutspå varenda händelse, men en organisation som prioriterar krismedvetande och flexibilitet kommer att klara sig bättre. Då ökar också sannolikheten för att ni agerar med självförtroende och lugn under krisen och inte stressar fram felaktiga beslut, berättar Per-Nicklas Olofsson.
Expertens fem tips för krishantering i ett företag
– Ta fram en långsiktig krisplan och uppdatera den regelbundet. Kom ihåg att en krisplan behöver vara mycket mer omfattande än bara för ett par år sedan, med den komplexitet och utveckling som vi har sett i samhället på senare tid.
– Glöm inte bort att arbeta med intern kommunikation och att göra krisplanen känd inom organisationen.
– Utbilda chefer, arbetsledare och interna krisgrupper utifrån AFS 1999:7 – Första hjälpen och krisstöd.
– Det finns ett stort värde i att ansluta sig till ett krisjoursstöd dit chefer kan vända sig i akuta situationer.
– Till sist. Det är viktigt med psykiskt och socialt omhändertagande i samband med krisen samt även att krisstödet behöver fortsätta efter den akuta fasen. Här handlar det bland annat om att fånga upp eventuella efterverkningar och behov av ytterligare insatser som samtalsstöd.
Mer om: Avonovas mission är att skapa ett arbetsliv där medarbetarna mår bättre och arbetar mer hållbart. Målet är att minska sjukfrånvaron och öka effektiviteten. Vägen dit går via proaktiva tjänster inom företagshälsa och ledar- och organisationsutveckling. Läs mer på deras hemsida.