Att mingla på företagsevent är en viktig del av att bygga professionella relationer, skaffa nya kunder, kanske kratta för din framtida karriär och rent allmänt skapa dig ett nätverk inom din bransch. Att mingla kan dock vara en utmaning för många, särskilt om man är blyg, introvert eller har en tendens att fastna med ”fel” personer. Men med rätt förberedelse och strategi blir det en givande och rolig upplevelse!
Så förbereder du dig
Innan du anmäler dig så fundera på vad du vill få ut av företagseventet oavsett om det är ett mindre frukostseminarium eller ett större event. Ämnet måste förstås vara intressant för dig men det kan också vara talare på på plats som du vill få några ord med i pausen eller så är det personerna på deltagarlistan som är viktigast. Många event har appar där du kan se vilka som kommer eller att du på annat sätt kan få tillgång till deltagarlistan i förväg. Bestäm vilka tre till fem personer du vill prata med och som är viktiga för dina framtida affärer. Finns en event-app kan det ibland vara rätt att i förväg skicka en förfrågan i appens chat och föreslå för personen att ni fångar upp varandra under eventet. Men ibland kan det vara bättre att ”spontant” råka hamna jämte varandra på själva eventet istället. Viktigt är att också träna på din *hisspitch inför eventet och fundera på vilka frågor du vill ha svar på.
Olika eventformat ger olika förutsättningar
För att hitta de du bestämt dig för att prata med se till att själv vara på plats i god tid och sen hålla dig nära entrén där anländande gäster ofta bockas av på en lista och där du har lätt att se vilka som kommer. Våga fråga arrangören om personen du vill prata med har kommit. Kanske kan du till och med få hjälp att få personen utpekad eller bli introducerad!
Bästa eventformatet för att mingla effektivt är mingel vid ståbord där du själv går iväg och hämtar din mat och dryck. Då kan du börja med att prata med några för att sedan på ett naturligt och enkelt sätt ursäkta dig med att du ska hämta mer. På vägen letar du upp nästa person du bestämt dig för att prata med. När du känner att det är läge för nästa person ursäktar du dig igen.
Är det en sittande middag är det svårare att mingla effektivt. Förhoppningsvis är du placerad jämte personer som är intressanta för dig och sen får du helt enkelt använda tiden efter minglet så effektivt som möjligt och leta upp de personer du bestämt dig för att fånga upp under eventet. Var inte rädd för att bryta upp från dem du pratat med ett längre tag genom att säga: ”Ursäkta mig, men jag har en person jag lovat att fånga upp här i dag/kväll så jag behöver lämna er en stund nu.” Sen minglar du iväg!
Sätt igång konversationen med öppna frågor
När du går på företagsevent är det förstås viktigt att ha en positiv inställning och vara öppen för att träffa nya människor och lära dig nya saker. Om det känns onaturligt för dig så finns tyvärr inga genvägar. Det är som att hålla tal – det är bara att träna på det så ofta som möjligt! Det blir lättare!
Se till att ha några inledande meningar som till exempel ”Vad fick dig att komma hit idag?” eller ”Vad är det som intresserar dig mest i branschen just nu?” så att du är redo att starta konversationer. Öppna frågor leder till en mer meningsfull och intressant konversation än om du bara ställer stängda frågor som kräver ett enkelt ja eller nej-svar.
Fokusera på att lyssna
När du träffar nya människor på företagsevent är det viktigt att fokusera på att lyssna på vad de har att säga. Var intresserad av deras erfarenheter och perspektiv, och visa att du tar till dig av deras åsikter. På det sättet bygger du upp en bättre relation med dem.
Inte prata jobb hela tiden
Det är lätt att fastna i att prata om jobbet hela tiden så försök att också prata om andra ämnen som till exempel dina hobbyer, favoritresmål eller vad du gör på fritiden för att skapa en mer personlig och avslappnad relation med personen du pratar med. Du bör dock undvika att prata politik, privatekonomi eller för mycket om dig själv.
Nu är det bara att anmäla dig till massa olika event, förbereda dig, gå dit, slappna av och se till att du har kul under tiden du proffsminglar!
*Hisspitch = En snabb förklaring på vad du gör eller kan hjälpa till med på ett säljande och intressant sätt. Syftet är att väcka intresse nog för att få fortsätta vid ett senare tillfälle, vilket du självklart kommer att lyckas med!
Av: Sophia Loader, vd Salesefect Nordic AB