Passioneffect
  • Start
  • Ledarskap
    • Management
    • Självledarskap
    • Engagemang
    • Time Management
    • Kommunikation
    • Inkludering
  • Utveckling
    • Personlig utveckling
    • Medarbetarutveckling
    • Kompetensutveckling
    • Organisationsutveckling
    • Verksamhetsutveckling
    • Välmående
  • Organisation
    • Employer Branding
    • Onboarding
    • Offboarding
    • Förändringsledning
    • Förbättringsarbete
    • Kultur
    • Hållbarhet
    • Värdegrund
    • Friskvård
  • HR-Tech
    • HR-system
    • Lärplattformar
    • Medarbetarundersökningar
    • Onboardingverktyg
    • Talent management system
  • Thought Leaders
  • Karriär
    • Rekrytering
    • Interim
    • Utbildning
  • Partners
    • Fotografiska
    • BSC Business Service Club
    • House of Curling
    • Novare Interim & Recruitment
    • Assessio
    • Mindley
    • Lovorda
  • ABOUT US
Skip to content
2023-04-21 | Annons | Business Service Club | Native

Vad ska man tänka på när man arrangerar en resa för hundratals medarbetare?

Dröm stort, planera i god tid och kom ihåg att små justeringar kan ge stora fördelar, uppmuntrar Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel, en del av Business Service Club.

Eszter springer Resvaska inzoomad.png 2
Eszter Lazar, Head of Travel på BSC Travel

Eszter Lazar arbetar med omfattande Incentive- och konferensresor. Hon planerar ofta events för medarbetare och partners som till vardags arbetar i olika länder och som sammanstrålar för en gemensam konferens. Hon poängterar att det kan vara svår att helt komma ifrån att man sitter i ett stort rum med presentationer på en skärm, men att alternativen för att minska den tiden är många.

– Idag känns det tråkigt att ta med medarbetarna till en vacker plats där de sitter med nerdragna gardiner eller i en konferenslokal utan fönster hela dagarna. Det finns alltid valmöjligheter beroende på var man befinner sig. Vi kan alltid erbjuda suveräna lösningar för att aktivera deltagarna bortom fyra väggar. Idag finns också en uppsjö fantastiska digitala lösningar att använda sig av. Om vädret tillåter känns det alltid roligt att vara utomhus.

– Vi har organiserat en barfotakonferens i öknen i Förenade Arabemiraten, satt upp utvecklingssamtal mellan chefer och medarbetare på en milslång sandstrand och erbjudit inspirationsföreläsningar bland vinrankor i bergen. Ett bra tips är att förvandla transfertid till tid för lärande. En bussresa kan med fördel användas för att diskutera olika ämnen och frågor som man knyter ihop med senare under dagen.

Vad utmärker en bra konferensresa?

– När man organiserar måste man vara tydlig med varför man åker iväg. En resa är en stor investering i medarbetaren eller sina partners, och en genomarbetad resa är den som blir ihågkommen. När man arrangerar måste en del av ambitionen vara att den enskilde individen ska få ut något av resan som de på egen hand inte skulle kunna få till. En riktigt bra konferensresa måste helt enkelt imponera.

Hur skapas den där wow-känslan?

– Valet av destinationen i sig kan vara WOW, men för att verkligen skapa en upplevelse utöver det vanliga måste man arbeta lokalt. Det gäller verkligen att samarbeta med de rätta personerna på plats om man vill få till det där extra. Vi handplockar våra grymma samarbetspartners över hela världen. De blir sen en del av vårt projektteam på plats som hjälper oss att höja nivån ett snäpp med bra idéer och enkla grepp. Det är ett samspel mellan deras lokala know-how, vår kunskap om den specifika gruppen och långa erfarenhet som gör att vi kan skapa magi.

– Man måste komma ihåg att nuförtiden är många resvana. Utmaningen som företag ligger ofta i att hålla ett öppet sinne under planeringsstadiet, att våga testa nya städer, destinationer och upplägg. Eller att testa nya grepp på kända destinationer som tex Mallorca. Jag lovar att ingen har varit överallt på den ön! Det kan vara så enkelt att man väljer en destination 30 min från centralorten och därmed kan leverera en helt annan upplevelse.

Vilken är den vanligaste missuppfattningen när det gäller företagsresor?

– Att den måste maxas med konferenstimmar i en lokal. Ibland uttrycker man en oro för att en resa ska bli för ’kul’, men min erfarenhet säger att deltagarna pratar jobb hela tiden. Och om ser man till att deltagarna har uppgifter att lösa kan man vara helt säker. Varje destination är unik och det är viktigt att nyttja platsens hela potential.

Är en resort den andra lik?

– På ett sätt ja. När man arbetar med stora grupper krävs en rejäl infrastruktur på plats och vissa komponenter måste finnas för egen tid och relax, men det behövs också vissa logistiska förutsättningar för att kunna genomföra ett bra arrangemang. Frågan är snarare vad man vill göra och där finns det inga begränsningar – vi kan bygga upp en resort precis till den miljö man vill vara i.

– De flesta företag väljer en destination med direktflyg. I dagsläget är det tyvärr flygbolagen som i mångt och mycket dikterar möjligheterna och valet av destination blir ofta beroende på flygtider, tillgång och pris. Vi hoppas att fler direktlinjer ska öppnas upp framöver och att vi kommer att kunna erbjuda smidig transfer till och från fler platser. Om man vågar se en mellanlandning som en möjlighet eller är villig att ta en transfer kan man nyttja tiden till något givande. Då öppnar man upp för en massa nya spännande alternativ och platser!

– Att charta ett plan är alltid ett alternativ, men det är sällan som ett företags policy tillåter att många medarbetare färdas tillsammans. För mindre grupper använder vi helst reguljär trafik. Ibland är det bäst alternativet att både använda sig av ett chartrat plan och reguljära avgångar.

Nämn ett underskattat resmål?

– Holländska Rivieran, som är magisk. Långa strandstränder, fantastiska venues och hur mycket som helst att göra och se. Lägg till direktflyg och nästan alltid med bra priser!

Att vara ute i god tid – när är det?

– Vi har alltid bra koll på kalendern och kan redan år i förväg uppskatta vilka helger och destinationer som kommer att bli de mesta attraktiva. Vårt jobb är att guida och komma med förslag på resmål och ju tidigare vi kommer igång med arbetet desto bättre och roligare.

– De större flygbolagen släpper sina gruppbiljetter 6 till 8 månader i förväg. Det är lite annorlunda med tågbiljetter, men att vara ute ett år i förväg är aldrig fel. Om man inte har möjlighet att vara ute i god tid är flexibilitet den bästa ledstjärnan. Har man möjlighet att diskutera alternativa datum och andra destinationer kan man vinna mycket. Det finns så otroligt mycket fint och att upptäcka på nya och kanske mindre kända platser!

Du som har rest en hel del med grupper, vilka har varit de roligast?

– En actionfylld resa var till Las Vegas med 20 företagsledare inom byggsektorn. Resan inkluderade allt från shower i världsklass till Gran Canyon från helikopter och en utflykt till Hoover Damm. För några år sedan reste jag med 45 deltagare från IT sektorn till Sri Lanka. En rundresa som varvade safari, forsränning och surf med intensiva konferenser i tempererade resorts. Båda fantastiska resor med härliga grupper och många olika saker på programmet!

– På temat kickoff eller större event måste jag nämna Game of Thrones-konferensen vi skapade för ett Nordiskt IT bolag i Kroatien. Vi har också arrangerat en kickoff i Skottland på ett slott med James Bond-tema som var rätt spektakulär och samlade flera hundra medarbetare från hela Nordeuropa. Både resorna erbjöd flerdagarsprogram med aktiviteter, galamiddagar, föreläsningar och underhållning.

Hur tänker ni kring hållbarhet? Får man ha flygskam?

– Personligen tycker jag inte det. Om vi jobbar rätt: kompenserar för resorna vi gör, ser till att stimulera den lokala ekonomin och verkligen ser över vilka avtryck vi lämnar så tycker jag att värdet i upplevelserna i andra länder är värt resan. Människor som reser är generellt sätt mer öppna, accepterande, kreativa och lösningsorienterade än de som reser mindre. Det här är egenskaper som är viktiga för en arbetsgivare, oavsett vilken bransch man jobbar i.

Om du skulle ge ETT råd för företag som funderar på att arrangera en resa vad skulle det vara?

– Svårt! Bara ett råd? Hm… då skulle jag säga att nyttja destinationen till max! Visa mer, använd utomhusmiljöer, ta er an annorlunda konferensmiljöer och som jag nämnde, våga nyttja en transfer. Ta er an allt som kan öppna upp för nya upplevelser – det ger alltid mervärde!

Lovorda Passioneffect

Lovorda: När förtroende blir viktigare än ett CV

Annons

Du vet känslan. CV:t glänser, men något saknas – det där som säger vem personen egentligen är. I ett arbetsliv där mening, äkthet och relationer väger allt tyngre, utmanar Lovorda det traditionella urvalet. Här lyfter vi det som inte syns på pappret: tillit, potential och mänsklig värme. För framtidens matchning börjar inte med ett CV – den börjar med förtroende.

BESTÄLL VÅRT KOSTNADSFRIA NYHETSBREV

Jag godkänner EventEffect Nordics personuppgiftspolicy *Personuppgiftspolicy

Banner Nice To Be Alive

Newthon modul

Mancini workation modul

Passioneffects kunskapsguider

Våra poddtips

Bokshop - böcker som utvecklar dig, din roll och organisation

 

Nätverk

EGN - Nätverk för HR, People & Culture

Sveriges HR Förening

Svenska HR-Nätverk

HR-nätverket Stockholm

Di-Close - HR-Chefer

Klara/Consulting HR-Nätverk

Knowit - HR-Nätverk

Undersökningar

Stort AI-gap på svenska arbetsplatser – användningen ökar men ledarskapet halkar efter

Undersökning

En ny rapport från Talent Navigation Group (TNG) visar att ungefär 72 % av tjänstemännen i Sverige redan använder generativ AI i arbetet – medan bara 17 % uppger att deras arbetsplats har en tydlig AI-strategi. Resultatet pekar på ett växande “AI-gap” där tekniken plöjer fram men styrningen, ledarskapet och utbildningen halkar efter.

Kreativitet ökar inlärningen genom att skapa nya mentala kopplingar

Undersökning

En ny studie publicerad i npj Science of Learning visar att kreativt tänkande — och då särskilt formen av tänkande som handlar om att koppla samman till synes orelaterade idéer — hjälper studenter att minnas ny information, exempelvis glosor i ett främmande språk.

Nyckeltalsinstiutets branschrapport 2025

Ny HR-data: Techföretagen utmärker sig med låg sjukfrånvaro och hög trivsel

Undersökning

Ny undersökning visar att techbranschen befäster sin roll som en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare – med stabila anställningar, låg sjukfrånvaro och generösa satsningar på kompetensutveckling. Samtidigt pekar resultatet på att branschen måste intensifiera arbetet med kompetensförsörjning och jämställdhet.

ChatGPT Image 16 sep. 2025 07 58 06

Hoppfullt – men ojämnt: Så ser arbetsmarknaden ut inför Q4

Undersökning

Arbetsgivarna i Sverige går in i årets sista kvartal med förnyad optimism. Enligt ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer ser vi en sysselsättningstrend på +26 procent, vilket är en liten uppgång från föregående kvartal och betydligt bättre än motsvarande period förra året. Samtidigt pekar prognoserna på stora skillnader mellan branscher – vissa lyser, andra står kvar.

Aktuellt

ChatGPT Image 2 aug. 2025 17 21 07

Kvinnor halkar efter i karriärmöjligheter – trots framsteg på svensk arbetsmarknad

Aktuellt

Trots ökad medvetenhet om jämställdhet i arbetslivet upplever svenska kvinnor fortfarande att de har sämre möjligheter till karriärutveckling och kompetenshöjning än män. Det visar ManpowerGroups färska rapport Global Talent Barometer 2025.

Då blir emojis ett arbetsmiljöproblem

Aktuellt

Har ni en policy kring användandet av emojis i er interna kommunikation? Om inte, så är det klokt att ta fram det. Annars finns risken att emojisarna blir ett arbetsmiljöproblem. Arzu Kazimova Sel, Legal Adviser på Simployer, förklarar hur det ligger till.

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • CTO – Stockholm
  • Head of Growth
  • CMO
  • Chief Commercial Director
  • Head of People & Culture

Mest läst

ChatGPT Image 2 aug. 2025 17 21 07

Kvinnor halkar efter i karriärmöjligheter – trots framsteg på svensk arbetsmarknad

Trots ökad medvetenhet om jämställdhet i arbetslivet upplever svenska kvinnor fortfarande att de har sämre möjligheter till karriärutveckling och kompetenshöjning än män. Det visar ManpowerGroups färska rapport Global Talent Barometer 2025.
Anneli Egestam aug. 2024 stor

Anneli Egestam: I varje möte säljer du relationen till dig själv

I en tid där tekniken tar allt större plats blir det mänskliga vårt starkaste kort. Kompetens och erfarenhet räcker inte längre – det som verkligen avgör om människor vill samarbeta, lyssna och inspireras av dig är hur du får dem att känna. I varje möte, varje samtal och varje blick säljer du relationen till dig själv – din närvaro, din ...
aktiviteter till sommarfesten

50 tips: Aktiviteter till sommarfesten på företaget

Dags att planera vår kick-offen eller sommarfesten? Här hittar du 50 tips på aktiviteter till sommarfesten som bjuder på både skratt och utveckling – från roliga utomhuslekar till inspirerande föreläsningar och kreativa AI-workshops!
Tommy Nederman är tillbaka som HR chef på Myrorna.

Myrorna rekryterar tidigare HR-chef för fokus på långsiktig hållbarhet

Second hand-kedjan Myrorna rekryterar Tommy Nederman som ny HR-chef. Tommy, som hade rollen som HR-chef på Myrorna mellan 2012 och 2016.

Stort AI-gap på svenska arbetsplatser – användningen ökar men ledarskapet halkar efter

En ny rapport från Talent Navigation Group (TNG) visar att ungefär 72 % av tjänstemännen i Sverige redan använder generativ AI i arbetet – medan bara 17 % uppger att deras arbetsplats har en tydlig AI-strategi. Resultatet pekar på ett växande “AI-gap” där tekniken plöjer fram men styrningen, ledarskapet och utbildningen halkar efter.

KARRIÄR

Liljana Vall

Liljana Vall utsedd till Årets HR-chef Tech – visar vägen i teknikbranschens arbetsmiljöarbete

Karriär

Är Liljana Vall, Chief People & Culture Officer vid AddSecure SE, har tilldelats utmärkelsen “Årets HR-chef Tech” vid Karriärföretagen års gala. Utmärkelsen belönar hennes strategiska arbete med att stärka företagskulturen, främja medarbetarnas utveckling och driva förändring i en snabbt föränderlig teknikorganisation.

Daniel Nilsson1280x720 foto Rickard Kilström

Daniel Nilsson ny chef för Talent Acquisition på Svevia

Karriär

Med start 1 oktober tillträdde Daniel Nilsson rollen som chef för Talent Acquisition på Svevia. Uppdraget är att vidareutveckla och driva arbetet med rekrytering och kompetensförsörjning inom hela koncernen.

Lena Smith tillträder som ny HR direktör på Rexel den 1a januari. Lena Smith kommer närmast från Hilti.

Rexel Sverige rekryterar ny HR-direktör — Lena Smith tillträder 1 januari 2026

Karriär

Rexel Sverige är glada att meddela att Lena Smith tillträder som ny HR-direktör från och med 1 januari 2026. Lena kommer att leda företagets HR-arbete med fokus på strategisk personalutveckling, ledarskap, inkludering och arbetsmiljö.

Jonas Lundmark, People & Culture Director på BDO i Sverige

Kultur och kompetens i fokus när BDO välkomnar ny People & Culture Director

Karriär

Revisions- och rådgivningsbyrån BDO fortsätter att satsa på kultur, medarbetarupplevelse och långsiktig kompetensförsörjning. Den 1 oktober tillträder Jonas Lundmark som ny People & Culture Director. Han har lång erfarenhet av HR och ledarskap från bland annat Svea Solar, Business Sweden och egen konsultverksamhet.

Jan Andersson

Jan Andersson blir ny partner och VD på Time2Staff

Karriär

Den 4 september 2025 tillträdde Jan Andersson rollen som partner och vd för Time2Staff i Sverige. Med sin bakgrund som krögare och delägare på anrika Kung Carl tar han nu klivet in i bemanningsvärlden med fokus på flexibilitet, kvalitet och moderna personallösningar.

 

Passioneffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som vill attrahera, behålla och utveckla talanger.
Passioneffect.se c/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Saleseffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com