Tyvärr visar statistik från USA att endast 12 % av anställda anser att deras företag gör ett bra jobb med onboarding, tyvärr har vi inte lyckats hitta någon motsvarande statistik för Sverige. För ledare utgör distansarbetet en helt ny utmaning inom introduktion, vilket gör det än mer komplicerat att hjälpa medarbetarna att bygga relationer och lära sig sina roller i en virtuell miljö. Enligt Gallup Analytics rapporterar nästan en av fem anställda att deras senaste erfarenhet av onboardingen var dålig eller att de inte fick någon onboarding alls. Mer än någonsin är det viktigt att ledare också investerar i onboarding som riktar sig till distansarbetare för att hjälpa dem att integreras i företaget och bli produktiva teammedlemmar.
Onboarding handlar om så mycket mer än bara att lära sig var man sitter och vad som förväntas av medarbetaren. Det är en resa, en grundläggande del av medarbetarupplevelse. Syftet är att uppfylla löftena som gavs under rekryteringsprocessen och att förbereda medarbetarna att prestera på högsta nivå. När onboardingprocessen fungerar bra känner medarbetarna en känsla av tillhörighet och lär sig vad som definierar deras framgång på arbetsplatsen.
Resultaten av en välplanerad onboardingprocess kan inte underskattas när det gäller prestation och omsättning för nyanställda. Statistik visar att upp till 70 % av anställda som har exceptionella upplevelser av sin onboarding anser att de har det ”bästa möjliga jobbet.” Dessa medarbetare har också 2,6 gånger större chans att vara extremt nöjda med sin arbetsplats, vilket ökar sannolikheten att de stannar länge. Med andra ord, för att få exceptionella resultat från medarbetare behöver du en exceptionell onboardingprocess.
Värdefull onboarding
För att hjälpa ledare att skapa en exceptionell onboarding bad Gallup de anställda att beskriva den mest värdefulla aspekten av deras senaste onboarding. Svaren varierade, men tre gemensamma teman uppstod: människor, lärande och processer.
1. Människor: Främja meningsfulla relationer
Att få träffa och lära känna kollegor var den mest värdefulla aspekten av senaste onboarding-upplevelsen enligt många anställda. Nyanställda vill känna sig inkluderade, stöttade och respekterade. De värderar ärlig feedback och tydlig kommunikation, särskilt från ledare och chefer. Det är viktigt för dem att få möjlighet att träffa många människor, ställa frågor och få mentorskap av kollegor som bryr sig. En väl fungerande relation med sina arbetskamrater ger nyanställda en känsla av tillhörighet och trygghet, vilket är viktigt för deras prestation och trivsel på arbetsplatsen.
2. Lärande: Visa nyanställda var de kan bidra
För att säkerställa att nyanställda når sin fulla potential och kan bidra till organisationen behöver onboarding fokusera på lärande. Det är viktigt att ge svar på de många frågor som nya medarbetare har, såsom ”Vad är det för företag?” och ”Hur passar jag in?”osv.
Tyvärr känner endast 29 % av de nyanställda att de är fullt förberedda och stöttade för att lyckas i sina nya roller efter introduktionsupplevelsen. Även om rollträning och teknisk inställning är viktigt, så är det grundläggande psykologiska behoven av att förstå den delade kulturella värderingen och lära sig ”hur vi gör saker här” som är viktiga för nyanställda.
Chefen spelar också en viktig roll i lärandet. Effektiviteten av onboardingprogrammet är starkt kopplad till chefens aktiva engagemang i processen. Chefen måste klargöra förväntningarna, förklara de övergripande målen och hjälpa nyanställda att samarbeta med sina nya kollegor. Detta kommer att ge nyanställda den nödvändiga kunskapen och självförtroendet för att kunna bidra till organisationen på bästa sätt.
3. Processer: Skapa en resa som är intuitiv och enkel
För att skapa en utomordentlig onboarding är det viktigt att inte bara fokusera på människor och lärande, utan också på strukturen och genomförandet av programmet. För många anställda var det mest värdefulla med deras onboardingresa helt enkelt hur den organiserades och levererades.
Det är viktigt att ha tydliga förväntningar på utbildning och orientering, en väldefinierad onboardingstruktur och en inlärningstakt som gör att de nyanställda känner sig väl förberedda. En strukturerad onboarding kan hjälpa de nya anställda att få en bättre förståelse för företagets processer, strategier och mål.
Även om teknikplattformar för onboarding kan tyckas vara en bra lösning, särskilt i en tid av distansarbete, kan dessa program vara svåra att lära sig och kan missa viktiga aspekter av företagskulturen. Det är viktigt att onboardingprogrammet ger en tydlig bild av hur de nya anställda passar in i företagskulturen och hjälper dem att känna sig inkluderade och delaktiga från start.
Praktiska råd till ledare
Om du är nyfiken på och att få praktiska råd för dig som ledare kan du läsa mer om ämnet från Gallup här.