Boken Digitalization and digital competence in an educational context: A Nordic perspective from policy to practice ger utifrån ett nordiskt perspektiv en djupgående inblick i den intensiva diskussionen om digitalisering och digital kompetens inom utbildning.
– I den här boken utforskar vi hur digitalisering och digital kompetens har blivit en integrerad del av utbildningsvärlden. Vi tar olika perspektiv i beaktande och bjuder in olika författare för att förstå de komplexa konsekvenserna av digitaliseringen, berättar Sara Willermark från Högskolan Väst som är en av redaktörerna.
Aktuella exempel visas
Författarna är en blandning av ledande forskare så som exempelvis Ann-Thérèse Arstorp och Andreas Lund men också doktorander. Boken presenterar aktuella exempel och framåtsyftande perspektiv från framstående nordiska forskare och är av intresse för doktorander, forskare och andra som är engagerade i frågor om digitalisering och utbildning.
Förordet i boken är skrivet av forskarna Jo Tondeur och Sarah Howard, som är verksamma vid Vrije Universiteit i Bryssel och University of Wollongong i Australien. De ger ett utifrånperspektiv på det nordiska perspektivet och fördjupar diskussionen om digitalisering och digital kompetens inom utbildning.
Bokens avslutande kapitel är författat av Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi, vid Göteborgs universitet och påvisar betydelsen av att beakta teknologins roll när vi utforskar hur människor lär och utvecklas.
Redaktörer vid sidan av Sara Willermark är Anders D. Olofsson och J. Ola Lindberg (red) från Umeå universitet.
Välkommen på ett online-seminarium
Den 13 december klockan 13-15.30 hålls ett online-seminarium där boken presenteras. Öppet för alla! Till anmälan
Kontakt: Sara Willermark, docent i informatik inriktning arbetsintegrerat lärande, Högskolan Väst, sara.willermark@hv.se