Carl Helgesson är tillbaka i Värnamo efter många år i USA och när Passioneffect träffar honom har han precis haft ett möte med Amazon på deras svenska huvudkontor i centrala Stockholm. Amazon är e-handelsplattformen där David kan slå Goliat och där de mindre företagen kan konkurrera med de stora varumärkena, säger Carl. Men du måste veta hur. Utmaningen för de flesta företag som säljer på Amazon är att det finns så otroligt många likvärdiga produkter så du försvinner i bruset. Men vet du hur du ska göra kan du ganska snabbt öka din försäljning och det är det jag och mitt team hjälper till med.
Vi skulle kunna prata länge om Amazon, men nu är det inte det den här intervjun ska handla om utan om hur han leder sitt globala team på egna bolaget med namnet Rankona Mazon (Och ja, Amazon har faktiskt erkänt att de tycker Carls lek med orden i företagsnamnet är kul …).
Tjugo anställda i åtta länder i tre världsdelar
När jag bestämde mig för att starta Rankona Mazon 2017 insåg jag snabbt att jag inte skulle hitta tillräckligt många medarbetare med rätt kompetens, som alla behövde ha dokumenterad erfarenhet om hur du säljer framgångsrikt på Amazon, i Las Vegas där jag då bodde, berättar Carl. USA var också för litet, så jag var helt enkelt tvungen att rekrytera från hela världen. Idag är vi tjugo anställda från Sverige, USA, Storbritannien, Belgien, Serbien, Azerbajdzjan, Pakistan, Bangladesh och Filipinerna.
Resultatet är vårt fokus, resten styr medarbetarna själva
De anställda har inga fasta arbetstider och vi har inga krav på hur många timmar eller varifrån de ska jobba, fortsätter Carl. Istället är det resultatet vi fokuserar på. Det stärker oss jättemycket ur ett Employer Branding-perspektiv och det gör att vi lyckas attrahera otroligt kompetenta medarbetare med gedigen erfarenhet. Vi erbjuder mer frihet än andra arbetsgivare, utan att tulla på resultaten. Genom att vi inte tvingar in folk på ett fysiskt kontor med fasta arbetstider så kan vi också hitta rätt kompetens från hela världen. Vår möjlighet att hitta rätt person för rätt roll blir alltså mycket större.
Till alla kontrollfreaks – våga släpp kontrollen!
Före pandemin reflekterade de flesta företagen kanske inte så mycket över hur de jobbade. De flesta hade ett kontor, ringde sina säljsamtal och åkte fysiskt på sina möten. Pandemin skakade om hela världen på många sätt och inte minst har arbetslivet förändrats. Det innebär att du som ledare måste reflektera över ditt ledarskap och kanske ändra vissa saker, säger Carl.
Vi själva har inte behövt anpassa oss på grund av de trista omständigheterna som pandemin medförde, då vi med vår struktur och sätt att jobba redan var ”pandemisäkrade” sedan långt före pandemin, fortsätter Carl. Att jobba remote där fokus är på resultat och inte arbetstider har varit vårt normala sedan dag ett!
Våga släppa kontrollen och tänk att resultatet är viktigast är Carls råd. Om du förut kontrollerade ditt team genom att personerna var fysiskt på plats så bestäm dig för att fokusera på det du kan kontrollera istället och släpp kontrollen när det kommer till arbetstider och var de arbetar ifrån. Jag lovar att produktiviteten kommer öka om du kombinerar det med mina key actions, säger Carl.
12 Key Actions som funkar och ger resultat
För Carl innebar inte pandemin att han ändrade särskilt mycket. På Rankona Mazon var det globalt ledarskap som gällde redan från starten 2017.
För att du ska lyckas i ditt globala ledarskap är det några saker du bör ha med i ditt dagliga ledarskap. Och ”globalt” måste inte innebära att ditt team sitter spritt över hela världen. Även du som chef för medarbetare på olika orter i Sverige behöver agera som en global ledare, säger Carl.
Carls 12 Key Actions:
1. Ha tydliga mål
2. Sätt upp tydliga nyckeltal, gärna tillsammans med ditt team
3. Skapa vanor som att alltid ha digitala möten vissa dagar, rapportering av resultat vissa dagar och ett till två datum per år när ni alla ses fysiskt.
4. Ha tydlig onboarding vid nyanställningar.
5. Visa tillit till att dina medarbetare kommer leverera. Resultat är prioritet.
6. Var tillgänglig som ledare och skapa en kultur där det uppmuntras att ställa frågor. Implementera känslan att det inte finns några dumma frågor, bara dumma svar.
7. Ditt företags kärnvärden är oerhört viktiga! Se till att den anställde lär sig detta vid onboardingen och jobba med dem kontinuerligt i era möten. Alla kan göra fel, men så länge man inte bryter mot ett av företagets kärnvärden så är det inte så allvarligt. Att vara säker på kärnvärdena skapar en större trygghet i att kunna ta egna beslut.
8. Är du osäker på en medarbetares fokus och du märker att det påverkar resultatet så finns det verktyg som till exempel Hubstaff, som mäter den anställdes arbete och produktivitet. Jag ogillar att övervaka men vi har använt Hubstaff vid tillfällen där vi känt att den anställde tappat fokus. Var transparent med att du behöver mäta produktiviteten och förklara att om den anställdes fokus är på ditt företag så kommer du ta bort mätningen. Det har fungerat utmärkt när någon har varit på drift just fokusmässigt och för att få dem återfokuserade. Det har också (tyvärr) avslöjat när någon suttit på dubbla arbetsgivare samtidigt.
9. Tänk på ditt digitala kroppsspråk. Som ledare måste du inspirera vilket är svårare när vi mest umgås digitalt. På de digitala mötena kan du till exempel växla med att synas i närbild och ha din kamera så att man ser hela dig. Bara en sådan enkel sak som att se en person röra på armarna ger energi!
10. Skapa ett digitalt fikarum. Det kan till exempel vara en Teamskanal som är öppen för alla medarbetare i teamet. Där går du in när du vill ”hänga lite” och det blir som att ses vid kaffemaskinen.
11. Lär känna varandra! Vid varje veckomöte gå laget runt och låt alla berätta om en positiv sak som hänt privat och en jobbmässig. Sen går ni laget runt och alla får berätta om ett jobbmässigt hinder eller problem de tampas med. Det gör att du inte känner dig ensam med ditt problem och många gånger kommer lösningen fram i rundan.
12. Satsa stort när ni ses fysiskt. Se till att hela teamet ses fysiskt minst en gång om året och då ska ni satsa stort så medarbetarna känner att ni uppskattar dem! Kör till exempel en två-dagars-konferens, bo fint, ät gott, varva fakta och resultat med roliga inslag så att ditt team åker hem med ett leende på läpparna!
Om någon absolut inte kan vara med på plats på grund av avståndet, se till att den medarbetaren får en summa pengar i god tid så att han eller hon kan ordna med god mat och dryck på samma sätt som ni som är på plats. Personen deltar digitalt när det presenteras siffror och statistik och inför middagen låter ni den personen få huvudrollen på skärmen en stund hos oss er och han/hon får berätta vad som dukas upp och vad det blir för underhållning. På så sätt inkluderas hela teamet!
Bättre resultat och lägre personalomsättning
Vem vill inte ha bättre resultat och personal som är kvar och utvecklas med företaget för att de brinner för sitt jobb! Med ett globalt ledarskap stärker du ditt företags Employer Branding, det blir lättare att attrahera kompetenta medarbetare med gedigen erfarenhet och det är också lättare att behålla sin personal, säger Carl. Kanske också fundera på att göra dem till delägare eller skapa incentive-program för ökad lojalitet!
Carl avslutar med att citera författaren, entreprenören, poddaren och lifestyle-gurun Tim Ferriss:
”Focus on being productive instead of busy”
Mer om:
Rankona Mazon är en strategisk fullservicebyrå som med bland annat ranking och sökordsoptimering hjälper företag att öka sin försäljning på e-handelsplattformen Amazon. Sedan 2020 finns också Komplett Nordisk Amazon Akademi där du som nordisk företagare kan gå en Amazon-utbildning för att få verktygen att lyckas globalt.
Carl Helgesson är en av Nordens ledande Amazonexperter och en av grundarna till Rankona Mazon och Komplett Nordisk Amazon Akademi. Han har gett ut boken Lyckas på Amazon och driver Amazonpodden.