Att kopiera konkurrenter låter kanske inte särskilt ärovärt, men sanningen är att många gjort sig mer än rika på det. Världsstjärnor, ledande företag, och stora stater har nästan alla kopierat från någon. Den stora frågan är dock, bör ledare kopiera?
I regel dominerar ledare redan sina industrier och har egentligen inget behov av att kopiera nya koncept. Tyvärr är det något som händer hela tiden oavsett vilken bransch man undersöker. Nya aktörer med innovativa idéer köps antingen upp, om de har patent, eller kopieras.
Det resulterar i att branschledande aktörer blir ännu större och gör det svårare för andra konkurrenter att ta marknadsandelar. I den här artikeln kikar vi på några kända tillfällen där koncept kopierats för att sedan bli större än originalet.
Miley Cyrus
Nyligen stämdes artisten Miley Cyrus av Bruno Mars då hans skivbolag ansåg att hon kopierat hans låt. Låtarna i fråga är Flowers av Cyrus och When I was your man av Mars. De menar på att hon kopierat låten och söker nu ersättning.
Vi låter huruvida det stämmer vara osagt, men något som troligen retat upp Bruno Mars är att Mileys låt blivit mycket större, och därmed genererat mer intäkter. Kollar vi på YouTube har den kvinnliga stjärnan nästan 900 miljoner spelningar medan mars endast har 52 miljoner spelningar.
Book of Dead
Casinospelet Book of Dead är ett av nätcasinobranschens mest spelade slots. Du hittar titeln hos nästan alla casinon och spelet uppskattas av många spelare. Men var Play’n GO verkligen först med konceptet?
Sanningen är att spelet troligen kopierades från originalet Book of Ra, som tillverkades av Novomatic och släpptes 2005. Book of Dead släpptes först 2016, 11 år senare. Det finns idag många andra spelserier som också har inspirerats av originalet utöver Book of Dead.
Apple
Det är vida känt att Apple kopierade sitt grafiska användartypsnitt från Xerox, en idag okänd aktör i branschen. Istället för att kritiseras är de hyllade som ett av de bästa teknikföretagen. Är det de som gjorde fel? Eller gjorde de det bara bättre?
Apple har verkligen lyckats och deras marknadsföring har varit fenomenal. Det är ett prima exempel på varför man måste få kopiera, en produkt kan alltid bli bättre och nå ut till fler användare.
Rätt eller fel?
Man kan diskutera om det är rätt eller fel att kopiera idéer och koncept. Äger man verkligen rättigheterna till något i all tid bara för att man var först? Egentligen låter det lite barnsligt, med åtta miljarder människor på jorden har säkerligen någon annan också fått en liknande idé vid något tillfälle.
Marknaden styr vilka idéer och koncept som lyckas. Självklart har storföretag en fördel då de har mer resurser och marknadskunskap, vilket gör att de enkelt kan konkurrera ut mindre aktörer.
Det är svårt att begränsa det hela och säga vart gränsen ska gå någonstans. Kollar vi på länder som Kina, som själva kopierar väldigt mycket, tillåter de kopiering av det mest inom sina gränser. Detta leder till att fler människor kan tjäna pengar på samma idéer och få mat på bordet.
Självklart finns det människor som tycker att det är helt fel att kopiera saker. Ska man se på det hela objektivt tycker vi att det är självklart att alla ska ha en chans att göra det bättre. Det är så man utvecklar världen och livet för oss människor, det är även så en grundidé kan växa till att bli ännu större.
Lägger man de förlorade pengarna åt sidan som ensamrätt ofta innebär kan man istället vara stolt över hur många människor som uppskattar ens idé så mycket att de själva vill marknadsföra den.