Enligt PwC:s globala undersökning är det bara 25 procent av medarbetarna inom offentlig sektor på global nivå som använder AI regelbundet i arbetet, vilket är betydligt lägre än undersökningens globala snitt på 36 procent. Bland de cirka 200 svenska respondenterna inom offentlig verksamhet är andelen så låg som 14 procent.
– Vi ser också att färre medarbetare inom offentlig sektor ser fördelar med AI, till exempel ökad kvalitet, effektivitet och möjlighet till kompetensutveckling, vilket är oroväckande. Offentliga verksamheter måste bli bättre på att dela med sig av kunskap och samordna framgångsrika initiativ som tas. Det är också viktigt att uppmuntra medarbetare att utveckla sin egen AI-kompetens så att alla deltar i förändringsresan, säger Lisa Haglund, expert inom People & Organisation på PwC Sverige.
Lägre förtroende för chefer
Resultatet visar också att medarbetarna inom offentliga verksamheter har en lägre tilltro till sina chefer. Som exempel är det 58 procent av offentliganställda (53 procent i Sverige) som tycker att ledarna bryr sig och lyssnar på medarbetarna, vilket kan jämföras med ett globalt snitt på 66 procent och ett svenskt snitt på 57 procent.
– Individerna har bedömt ledarna utifrån den omvärld vi lever i som kan upplevas komplex och som lett till flera omställningar de senaste åren. Det kan ha lett till bristande förståelse bland medarbetarna som kan vara en av flera förklaringar till betyget av cheferna i undersökningen, säger Lisa Haglund.
Ett meningsfullt jobb är viktigare än den monetära ersättningen
Undersökningen har även tittat närmare på vilka faktorer som är viktigast när det gäller det egna jobbet för offentligt anställda. Här skiljer sig det svenska resultatet markant från det globala. Globalt hamnar en rättvis ersättning i topp (83 procent) följt av ett meningsfullt arbete (76 procent) och flexibilitet (62 procent). Svenska offentligt anställda värderar dock meningsfullhet högre än en rättvis lön (87 respektive 80 procent) och samarbete med kollegor kommer på tredje plats (64 procent).
– Arbetsgivare som lyckas erbjuda konkurrenskraftiga och rättvisa löner i kombination med en arbetsplats med meningsfulla och värdeskapande uppgifter kommer att ha lättare att attrahera och behålla kompetens i framtiden. Detta ställer även nya krav på ledare, som behöver vara transparenta, kommunikativa och lära känna sina medarbetare bättre än tidigare, avslutar Lisa Haglund.
Om undersökningen
Rapporten är en del av den årligt återkommande undersökningen Global Workforce Hopes & Fears Survey, där PwC tittar närmare på attityder och beteenden bland 56 600 arbetstagare runt om i världen. Årets undersökning genomfördes under våren 2024 i totalt 50 länder. Undersökningsresultaten i det här materialet baseras på de 8 513 medverkande som tillhör offentliga verksamheter såsom kommuner, regioner och statliga myndigheter (hälso- och sjukvårdssektorn är inte inkluderat) varav 199 är respondenter från Sverige. Här kan du ta del av rapporten: www.pwc.se/hopes-and-fears
Mer om: PwC Sverige är marknadsledande inom rådgivning och revision med drygt 3 000 medarbetare runt om i landet. Vårt syfte är att skapa förtroende i samhället och lösa viktiga problem och våra värderingar genomsyrar allt vi gör. PwC Sverige är en självständig och oberoende juridisk enhet som ingår i det globala PwC-nätverket med 364 000 medarbetare i 151 länder.
Vill du veta mer om PwC Sverige? Besök hemsidan pwc.se eller LinkedIn.