När Kerstin i början på 2000-talet gick över från anställning till att bli egen företagare så lovade hon sig själv att på hennes kontor skulle det alltid finnas en kyl fylld med kall öl och skålar proppfulla med godis. Det var en symbolik för att hennes företag skulle sticka ut och inte bara ha det lite fega fruktfatet och det knastertorra ”Kaffe på jobbet är faktiskt en löneförmån” som hon hade hört chefer säga under åren.
Hon infriade löftet när hon köpte eventbyrån BSC Business Service Club för 20 år sedan. ”Socker och i viss mån alkohol är inte helt rätt i tiden nu, men själva grundinställningen att sticka ut består” säger Kerstin och betonar att hon vill locka riktigt bra och intressanta människor till sitt team och de uppskattar ofta det som är utanför boxen.
Kerstin anser att medarbetarna och teamet är allt då man driver företag eller är chef och att det är däri framgången ligger. Därför behöver de bästa rekryteras, de behöver ha passion för företaget och trivas så de stannar länge, länge. Och det gör man uppenbarligen på BSC – ”Jag är så stolt över att ha proffsiga medarbetare som varit anställda i 23, 18, 13, 12, 6 osv ned till 1 år!” berättar Kerstin som tror på att ge sina anställda förtroende, stimulerande arbetsuppgifter, utmaningar, ansvar, fantastiska kollegor, kul på jobbet, guldkanter, bekvämlighet, utveckling och själv bistår hon med lyhördhet. ”Mer komplicerat än så är det inte”.
Vi ber Kerstin berätta mer om sina strategier för att rekrytera rätt personal, betydelsen av passion på BSC och hennes syn på långsiktighet och hållbarhet bland de anställda.
Om rekryteringar
När BSC genomför rekryteringar tar Kerstin själv intervjuerna efter att den första sållningen av ansökningar är klar. I nästa steg träffar hela teamet den sökande. ”Dessa möten med alla blir så bra, för den sökande känner direkt av den där magiska teamkänslan vi har på BSC. Vårt BSC-gäng får samtidigt en riktigt bra känsla för personen som söker” berättar Kerstin. Hon anser att teamet är det viktigaste av allt och därför måste det involveras i processerna.
”De som inte får jobben blir ändå på något vis fina kontakter framöver, för vi fattade både tycke för varandra och en vacker dag korsas antagligen våra vägar igen,” erfar Kerstin från sina rekryteringsprocesser.
Kerstin betonar vikten av ärliga referenser och ser det som ett hedersuppdrag att själv vara referens för någon. ”Om jag ringer på en referens så måste den personen förstå att det är en viktig process som kan bli väldigt tokig om referenserna inte är korrekta”, säger hon.
Om passion
Enligt Kerstin är nyckeln till att få någon att älska sitt arbete att företaget och varumärket är äkta, har starka ambitioner och en vilja att ständigt utvecklas. En ödmjukhet inför det faktum att allt inte är perfekt och att medarbetarna spelar en viktig roll i företagets utveckling är avgörande. Att hjälpa till när det behövs, oavsett var i kedjan det behövs, är en grundläggande princip.
Som företagsägare och chef anser Kerstin att det är av yttersta vikt att stå för de värderingar som är fastställda. På BSC värderar man lojalitet mot kunder, kollegor och leverantörer högt, vilket innebär att ingen lämnas i sticket. Kerstin framhäver att man måste vara beredd att stå för sina värderingar om det behövs, exempelvis tacka nej till en affär om en kund har agerat illa mot en samarbetspartner tidigare. Alla som agerar inom deras nätverk anses vara viktiga för att upprätthålla långsiktiga och hållbara relationer.
BSC har också bestämt några branscher de helt avstår att ta uppdrag ifrån.
Om Teamet – fotbollslaget
Kerstin har spelat mycket fotboll i sina dagar och jämför BSC-teamet med ett fotbollslag, ”Hela grundidén att laget går före jaget. Annars får man börja spela golf.” Hon poängterar att oavsett position i laget måste varje spelare anpassa sig till lagets mål och tränarens beslut. Träningen sträcker sig över året och omfattar fysisk, mental och teoretisk utveckling.
Hon framhåller vikten av att vara balanserad för bra prestationer och visa Fair Play. Men det allra bästa med att tillhöra ett lag menar Kerstin är gemenskapen, att vara med i något större och att känna sig trygg i sin grupp. Att betyda något för andra och för laget. Att vara saknad om man inte är där. ”Att bidra till laget – den känslan är oslagbar”.
Hållbarhet för medarbetare
Att vara långsiktig bygger kvalitet, på den punkten är Kerstin benhård. BSC grundades 1987 och hon är påtagligt stolt över det fina rykte som byggts upp hos både kunder, leverantörer och i event- och resebranschen.
Kerstin tror helt på eget ansvar, att ha medarbetare som är drivna och målstyrda, har rätt kompetens och fingertoppskänsla för kunder. Ansvaret innefattar också att medarbetaren själv behöver känna av om det blir för pressat och våga kommunicera det. Man vill inte ha någon som går in i väggen, det är inte bara synd om personen det drabbar, det är inte heller på något vis bra för företaget. Därför ger hon en hel del verktyg och förutsättningar för att var och en ska kunna reglera den egna balansen, till exempel:
– Kortare arbetsveckor som standard (37,5 tim/v)
– Distansarbete 60% eller efter företagets behov
– Flex
– Friskvårdstimme
– Träningsbidrag
– Tid för att vara med BSC:s PT/filosof/terapeut/kloka människan Håkan – för träningsråd, promenad, hjälp med någon fobi, när det är tungt, målfokus, hitta balans osv – ja han finns där för medarbetarna under arbetstid.
– Instruktörsledd mindfullness under arbetstid – gärna när det är som stressigast
– Löpande prova-på och utmaningar – ridning, klättring, gravitationsyoga, pickleball etc
– Förmånscyklar
– Gemensamma månadsfrukostar
– Flera kickoffer under året med olika längd och innehåll. De ser gärna fler utomlands framöver efter den senaste kickoffen vid Gardasjön.
– Kreativa fredagar med inspiration
– Ideellt arbete med organisationer och projekt som BSC vill stötta
– En kör-bara-kör mentalitet som bygger på att våga. Det gör inget om något blir lite tokigt ibland då det viktigaste är att man gör något – annars händer garanterat inget…
– Hundar på jobbet
– Professionellt stöd till de medarbetare som av olika anledningar hamnar i kris
Idag
På bordet framför oss står det uppdukat ett hav av smaksatta dadlar, nötter, olika slags teer och Cola Zero, ganska långt ifrån de ölfyllda kylarna och godisbergen… Någon är på väg till gymmet och någon annan kopplar sin hund för att ta en uppfriskande promenad i solen. Stämningen är hög och skratt och bubblande babbel fyller lokalen inför lunchen, men sanningen är att det funnits där hela tiden. Det är påtagligt att medarbetarfokus, balans, välmående och vardagslyx fortfarande efter 20 år står högt i kurs och är värden som bestått för Kerstin Öhman och hennes BSC-lag.
Mer info: https://www.bsc.se/