När pandemin härjade under 2021 var Stockholm en av de städer i Europa som hade högst andel anställda som jobbade hemifrån med drygt 40 procent. Idag har den hybrida arbetsformen blivit allt vanligare i Sverige. Enligt en undersökning från Okta i år tillåter 62 procent av svenska företag distansarbete upp till tre dagar i veckan.
I rapporten Wolt for Work Trend Report har man tittat närmare på drivkrafterna bakom att jobba hemifrån, att jobba i hybridmodell och att jobba heltid på kontoret. De tre främsta motiveringarna till att börja jobba heltid på kontoret igen var:
- Spendera mer tid med kollegor (45%)
- Gratis mat och snacks på jobbet (38%)
- Arbetsgivaren betalar för resor till och från jobbet (42%)
Caesarsallad populär jobblunch i Sverige
Wolt for Work är bolagets egna tjänst som riktar sig mot svenska företag, som levererar allt från fikabröd och fruktkorgar till kontorsmaterial och jobbluncher. Tjänsten drog igång i Sverige under 2019 och idag är många stora svenska företag anslutna, däribland ABB, Wise och Bonnier.
Wolt har tittat närmare på de lunchbeställningar som svenska företag gjort hittills under 2023, och de fyra mest populära rätterna är Caesarsallad, Ugnsbakad lax, Mezetallrik och cheeseburgare. Andra produkter som ofta köps av företag via Wolt är äpplen, mjölk och bananer.
Oktas rapport om hybridarbete: https://www.okta.com/se/resources/hybrid-work-report-2023