I den nya ”arbetsvärlden”, omformad av pandemin, vänder vi oss till insikter från forskning för att navigera i denna förändrade terräng. Boken ”Culture Shock”, skriven av Jim Clifton och Jim Harter, ger oss en djupgående titt på de omvälvningar som pågår och hur vi kan anpassa oss till dem. Med hjälp av Gallups omfattande forskning, ger boken oss både en förståelse för VAD som behöver göras och en guide till HUR vi bäst kan genomföra dessa förändringar. Vår anpassning till denna kulturchock – ”den nya viljan i världen” – kommer att avgöra om produktiviteten i USA och globalt kommer att öka eller minska. Låt oss dyka in i bokens innehåll och utforska de insikter den erbjuder
Boken ”Culture Shock”, skriven av Jim Clifton och Jim Harter (Maj 2023), bygger på Gallups forskning och utforskar de strukturella förändringar i hur människor arbetar och lever som har skett i kölvattnet av COVID-19. Författarna föreslår att detta är en tid av evolutionär förändring och anpassning till ”den nya viljan i världen” och som kommer att avgöra om produktiviteten på global nivå kommer att öka eller minska.
En central tanke i boken är att anställdas engagemang är grundläggande för att förbättra välbefinnandet, motståndskraften och kundfokus i en arbetsstyrka. Boken betonar vikten av kommunikation, utveckling och samarbete i detta sammanhang. Författarna påpekar att i amerikanska företag är bara omkring 30% av anställda verkligen engagerade, medan 20% är olyckliga och sprider sin olycka på arbetsplatsen. Resterande 50% dyker bara upp och önskar att de inte alls behövde arbeta, särskilt inte på detta jobb.
Boken argumenterar också för att företag borde fokusera mer på att förbättra kvaliteten på arbetsupplevelsen snarare än att förkorta arbetsveckan, vilket kan nästan tredubbla den positiva påverkan på anställdas liv. Enligt boken föredrar nästan sju av tio heltidsanställda i USA någon form av flexibel arbetsplats.
En annan viktig punkt är att för att vinna i den nya ”arbetsvärlden” behöver ledningen öka och förbättra sitt engagemang samt utbilda och certifiera chefer på de färdigheter de desperat behöver. Styrkebaserat ledarskap är en potentiell ”silverkula” som kan hjälpa till med detta, och kan potentiellt tredubbla engagemanget på den globala arbetsplatsen under vår livstid.
Oavsett storlek och natur har alla sunda organisationer en arbetsplatskultur inom vilken personlig tillväxt och professionell utveckling med största sannolikhet kommer att frodas. Det är ingen slump att företag som årligen rankas bland de mest beundrade och bäst att arbeta för också årligen rankas bland de mest lönsamma och har det största värde i sitt bransch-segment. Det är också sant att dessa företag maximerar engagemanget för både anställda och kunder – deras separata men också beroende av varandra – i den utsträckning som är mest lämplig för de givna omständigheterna.
Varför skrev Jim Clifton och Jim Harter Culture Shock?
Effekterna av COVID-19 ledde till ett världsomspännande ”wake-up-call” som skakade om världen. Det rådde en allmän och bekymrad insikt om de strukturella förändringar som skett i hur vi arbetar och lever. Denna bok är riktad till författarnas kunder, ledande experter och deras närmaste vänner med inflytelserika positioner. Ingenting återgår till det som var normalt tidigare. Vi befinner oss i en tid av evolutionär förändring. Vårt sätt att anpassa oss till denna kulturchock – det ”nya normala” – kommer att vara avgörande för om den globala produktiviteten ökar eller minskar. I boken Culture Shock fokuserar de på de insikter som Gallups forskning avslöjar om VAD som behöver göras och därefter förklarar vi HUR detta bäst kan genomföras.
- I amerikanska företag är ”bara cirka 30 % av de anställda verkligen engagerade. Ytterligare 20 % är olyckliga och sprider sitt elände på arbetsplatsen, och 50 % dyker bara upp – och önskar att de inte behövde jobba alls – speciellt i det här jobbet.”
- Engagerade medarbetare skapar din tillväxt, intäkter och aktiekurs – dina engagerade medarbetare skapar dina engagerade kunder.”
- Hur ökar man medarbetarnas engagemang? Ett avgörande genombrott i den här boken är detta: Att se till att medarbetaren använder sina styrkor till rollen är helt avgörande för att vinna i affärer, vetenskap, utbildning, sport eller något annat. Om du misslyckas här, spelar inget annat någon roll. Vet du vad du är bra på? Vet du vad du behöver lära dig så att du kan dra full nytta av dina styrkor? Vet dina medarbetare vad de är bra på och hur de kan utveckla sina styrkor medvetet?
- En chefsforskare ombads att så specifikt som möjligt definiera viktigaste vana för en bra chef, var hans svar: Ett meningsfullt samtal per vecka med varje medarbetare
- Clifton och Harter fann att nästan sju av tio heltidsanställda i USA föredrar någon typ av distansarbete. Det kan jämföras med fyra av tio som redan har en. Bland dem med ”distans-jobb” vill nio av tio ha någon typ av distansarbete.
- Om arbetsgivarna i stället för att förkorta arbetsveckorna fokuserade på att förbättra kvaliteten på arbetsupplevelsen, kunde de nästan tredubbla det positiva inflytandet på sina anställdas liv.
- Nya jobbmöjligheter kan ha utlöst den stora uppsägningsvågen på marknaden. Men den verkliga katalysatorn är/var troligen att medarbetarna börjar att tänka djupare på sina jobb och vilken roll arbetet spelar i deras liv och välbefinnande.
- Medarbetarnas engagemang är grunden för att förbättra välbefinnandet, motståndskraften och kundfokuset hos en arbetsstyrka eftersom det inkluderar element av kommunikation, utveckling och samarbete. Dessa element skapar förutsättningar för förtroende och allmänt välbefinnande.
- De bäst drivna organisationerna bygger sina kulturer på att där anställda känner att ledarna verkligen bryr sig om dem.
- För att vinna i den nya ”arbetsvärlden” måste seniort ledarskap öka – och förbättra – ledningens engagemang. Alla letar efter en silverkula och det man kan se är att Styrkebaserat ledarskap är en framgångsfaktor. I den nya världen av styrkebaserat ledarskap, kan engagemanget på den globala arbetsplatsen tänkas tredubblas under våra liv. Tänk på konsekvenserna av en sådan dramatisk ökning på global produktivitet, kundvärde och samhällets välbefinnande. Överväg sedan alternativet.
Avslutningsvis; denna bok är kanske den mest värdefulla bok som Clifton och Harter har skrivit eftersom det kommer att ha den bredaste och djupaste inverkan på ledare på en global marknad som idag är mer volatil, mer osäker, mer komplex och mer tvetydig än vid något tidigare tillfälle.
**********************
Om författarna: Jim Clifton är styrelseordförande för Gallup, ett globalt analys- och rådgivningsföretag. Mr. Clifton fungerade som organisationens VD från 1988 till 2022. Under hans ledning som VD expanderade Gallup från ett övervägande USA-baserat företag till en världsomspännande organisation med 30 kontor i 20 länder och regioner. Han skapade The Gallup Path, en metrikbaserad ekonomisk modell som etablerar kopplingarna mellan den mänskliga naturen på arbetsplatsen, kundengagemang och affärsresultat. Denna modell används i resultatstyrningssystem i mer än 500 företag världen över. En annan av hans innovationer, Gallup World Poll, ger världens sju miljarder medborgare en röst i praktiskt taget alla viktiga globala frågor.
Clifton är författare till Wall Street Journals bästsäljare Wellbeing at Work, som släpptes 2021, en bok som utforskar hur man bygger motståndskraftiga och blomstrande team i organisationer. Han är också författare till Wall Street Journals nummer 1 bästsäljare It’s the Manager, Born to Build och The Coming Jobs War, samt många artiklar om globalt ledarskap. Hans blogg dyker upp regelbundet i Influencer-sektionen på LinkedIn och på Gallup.coms ordförandeblogg.
Jim Harter, Ph.D., är Chief Scientist, Workplace for Gallup och bästsäljande medförfattare till Culture Shock, Wellbeing at Work, It’s the Manager, 12: The Elements of Great Managing and Wellbeing: The Five Essential Elements. Hans forskning finns också med i den banbrytande New York Times bestseller, First, Break All the Rules.
Harter har lett mer än 1 000 studier av effektivitet på arbetsplatsen, inklusive den största pågående metaanalysen av mänsklig potential och affärsenhetsprestationer. Hans arbete har också dykt upp i många publikationer, inklusive Harvard Business Review, The New York Times, The Wall Street Journal, Fast Company och Time Magazine, och i många framstående affärs- och akademiska tidskrifter.