Passioneffect
  • Start
  • Ledarskap
    • Management
    • Självledarskap
    • Engagemang
    • Time Management
    • Kommunikation
    • Inkludering
  • Utveckling
    • Personlig utveckling
    • Medarbetarutveckling
    • Kompetensutveckling
    • Organisationsutveckling
    • Verksamhetsutveckling
    • Välmående
  • Organisation
    • Employer Branding
    • Onboarding
    • Offboarding
    • Förändringsledning
    • Förbättringsarbete
    • Kultur
    • Hållbarhet
    • Värdegrund
    • Friskvård
  • HR-Tech
    • HR-system
    • Lärplattformar
    • Medarbetarundersökningar
    • Onboardingverktyg
    • Talent management system
  • Thought Leaders
  • Karriär
    • Rekrytering
    • Interim
    • Utbildning
  • Partners
    • Fotografiska
    • BSC Business Service Club
    • House of Curling
    • Novare Interim & Recruitment
    • Assessio
    • Mindley
    • Lovorda
  • ABOUT US
Skip to content
2023-12-10 | Annons | Business Service Club

Fri öl och fritt godis

Kerstin Öhman, VD och ägare av eventbyrån BSC Business Service Club och BSC Travel, berättar om sitt ledarskap, rekryteringar och hållbara medarbetare.

Kerstin Ohman BSC Business Service Club.png
Kerstin Öhman BSC Business Service

När Kerstin i början på 2000-talet gick över från anställning till att bli egen företagare så lovade hon sig själv att på hennes kontor skulle det alltid finnas en kyl fylld med kall öl och skålar proppfulla med godis. Det var en symbolik för att hennes företag skulle sticka ut och inte bara ha det lite fega fruktfatet och det knastertorra ”Kaffe på jobbet är faktiskt en löneförmån” som hon hade hört chefer säga under åren.

Hon infriade löftet när hon köpte eventbyrån BSC Business Service Club för 20 år sedan. ”Socker och i viss mån alkohol är inte helt rätt i tiden nu, men själva grundinställningen att sticka ut består” säger Kerstin och betonar att hon vill locka riktigt bra och intressanta människor till sitt team och de uppskattar ofta det som är utanför boxen.

Kerstin anser att medarbetarna och teamet är allt då man driver företag eller är chef och att det är däri framgången ligger. Därför behöver de bästa rekryteras, de behöver ha passion för företaget och trivas så de stannar länge, länge. Och det gör man uppenbarligen på BSC – ”Jag är så stolt över att ha proffsiga medarbetare som varit anställda i 23, 18, 13, 12, 6 osv ned till 1 år!” berättar Kerstin som tror på att ge sina anställda förtroende, stimulerande arbetsuppgifter, utmaningar, ansvar, fantastiska kollegor, kul på jobbet, guldkanter, bekvämlighet, utveckling och själv bistår hon med lyhördhet. ”Mer komplicerat än så är det inte”.

Vi ber Kerstin berätta mer om sina strategier för att rekrytera rätt personal, betydelsen av passion på BSC och hennes syn på långsiktighet och hållbarhet bland de anställda.

Om rekryteringar

När BSC genomför rekryteringar tar Kerstin själv intervjuerna efter att den första sållningen av ansökningar är klar. I nästa steg träffar hela teamet den sökande. ”Dessa möten med alla blir så bra, för den sökande känner direkt av den där magiska teamkänslan vi har på BSC. Vårt BSC-gäng får samtidigt en riktigt bra känsla för personen som söker” berättar Kerstin. Hon anser att teamet är det viktigaste av allt och därför måste det involveras i processerna.
”De som inte får jobben blir ändå på något vis fina kontakter framöver, för vi fattade både tycke för varandra och en vacker dag korsas antagligen våra vägar igen,” erfar Kerstin från sina rekryteringsprocesser.
Kerstin betonar vikten av ärliga referenser och ser det som ett hedersuppdrag att själv vara referens för någon. ”Om jag ringer på en referens så måste den personen förstå att det är en viktig process som kan bli väldigt tokig om referenserna inte är korrekta”, säger hon.

Om passion

Enligt Kerstin är nyckeln till att få någon att älska sitt arbete att företaget och varumärket är äkta, har starka ambitioner och en vilja att ständigt utvecklas. En ödmjukhet inför det faktum att allt inte är perfekt och att medarbetarna spelar en viktig roll i företagets utveckling är avgörande. Att hjälpa till när det behövs, oavsett var i kedjan det behövs, är en grundläggande princip.
Som företagsägare och chef anser Kerstin att det är av yttersta vikt att stå för de värderingar som är fastställda. På BSC värderar man lojalitet mot kunder, kollegor och leverantörer högt, vilket innebär att ingen lämnas i sticket. Kerstin framhäver att man måste vara beredd att stå för sina värderingar om det behövs, exempelvis tacka nej till en affär om en kund har agerat illa mot en samarbetspartner tidigare. Alla som agerar inom deras nätverk anses vara viktiga för att upprätthålla långsiktiga och hållbara relationer.
BSC har också bestämt några branscher de helt avstår att ta uppdrag ifrån.

Om Teamet – fotbollslaget

Kerstin har spelat mycket fotboll i sina dagar och jämför BSC-teamet med ett fotbollslag, ”Hela grundidén att laget går före jaget. Annars får man börja spela golf.” Hon poängterar att oavsett position i laget måste varje spelare anpassa sig till lagets mål och tränarens beslut. Träningen sträcker sig över året och omfattar fysisk, mental och teoretisk utveckling.
Hon framhåller vikten av att vara balanserad för bra prestationer och visa Fair Play. Men det allra bästa med att tillhöra ett lag menar Kerstin är gemenskapen, att vara med i något större och att känna sig trygg i sin grupp. Att betyda något för andra och för laget. Att vara saknad om man inte är där. ”Att bidra till laget – den känslan är oslagbar”.

Hållbarhet för medarbetare

Att vara långsiktig bygger kvalitet, på den punkten är Kerstin benhård. BSC grundades 1987 och hon är påtagligt stolt över det fina rykte som byggts upp hos både kunder, leverantörer och i event- och resebranschen.
Kerstin tror helt på eget ansvar, att ha medarbetare som är drivna och målstyrda, har rätt kompetens och fingertoppskänsla för kunder. Ansvaret innefattar också att medarbetaren själv behöver känna av om det blir för pressat och våga kommunicera det. Man vill inte ha någon som går in i väggen, det är inte bara synd om personen det drabbar, det är inte heller på något vis bra för företaget. Därför ger hon en hel del verktyg och förutsättningar för att var och en ska kunna reglera den egna balansen, till exempel:

– Kortare arbetsveckor som standard (37,5 tim/v)
– Distansarbete 60% eller efter företagets behov
– Flex
– Friskvårdstimme
– Träningsbidrag
– Tid för att vara med BSC:s PT/filosof/terapeut/kloka människan Håkan – för träningsråd, promenad, hjälp med någon fobi, när det är tungt, målfokus, hitta balans osv – ja han finns där för medarbetarna under arbetstid.
– Instruktörsledd mindfullness under arbetstid – gärna när det är som stressigast
– Löpande prova-på och utmaningar – ridning, klättring, gravitationsyoga, pickleball etc
– Förmånscyklar
– Gemensamma månadsfrukostar
– Flera kickoffer under året med olika längd och innehåll. De ser gärna fler utomlands framöver efter den senaste kickoffen vid Gardasjön.
– Kreativa fredagar med inspiration
– Ideellt arbete med organisationer och projekt som BSC vill stötta
– En kör-bara-kör mentalitet som bygger på att våga. Det gör inget om något blir lite tokigt ibland då det viktigaste är att man gör något – annars händer garanterat inget…
– Hundar på jobbet
– Professionellt stöd till de medarbetare som av olika anledningar hamnar i kris

Idag

På bordet framför oss står det uppdukat ett hav av smaksatta dadlar, nötter, olika slags teer och Cola Zero, ganska långt ifrån de ölfyllda kylarna och godisbergen… Någon är på väg till gymmet och någon annan kopplar sin hund för att ta en uppfriskande promenad i solen. Stämningen är hög och skratt och bubblande babbel fyller lokalen inför lunchen, men sanningen är att det funnits där hela tiden. Det är påtagligt att medarbetarfokus, balans, välmående och vardagslyx fortfarande efter 20 år står högt i kurs och är värden som bestått för Kerstin Öhman och hennes BSC-lag.

Mer info: https://www.bsc.se/

BSC logga vit bakgrund

Hire us. Be amazed.

BSC Business Service Club is an established full-service event agency founded in 1987. We offer companies innovative, unique and tailored solutions for conferences, events and travels abroad.

Every year we arrange and produce events in Sweden and abroad for groups within the 10-1000 people range. Our clients are everything from well-known global brands/companies to midsize and smaller Swedish companies.

We will provide you with top-class service, creative ideas and suggestions whilst keeping your budget in mind.

OUR BUSINESS AREAS:
1. Conferences
2. BSC Travel
3. Event production – live
4. Digital and/or hybrid events
5. Event Decoration
6. BSC Delivery
7. Sweden Visitors / Incoming
8. Event Payment Partner
9. Event Film Production
10. Invitations and participant handling

SUPPORTIVE
BSC Premium Service – extra service and separate pricelist

CONTACT

Welcome to contact me for more info about BSC Event and Travel!

Annika Duckmark BSC Event

Annika Matseng-Duckmark, Key Account Manager

[email protected]
+46 (0)8-442 19 76

BSC Business Service Club and BSC Travel

Office: +46 8702 0070
Email: [email protected]
Visiting: Arenavägen 47, Globen, Stockholm

www.bsc.se

Need inspo? Check out our previous events

AKTUELLA ERBJUDANDEN

Lediga Jobb

  • CTO – Stockholm
  • Head of Growth
  • CMO
  • Chief Commercial Director
  • Head of People & Culture

Mest läst

aktiviteter till sommarfesten

50 tips: Aktiviteter till sommarfesten på företaget

Dags att planera vår kick-offen eller sommarfesten? Här hittar du 50 tips på aktiviteter till sommarfesten som bjuder på både skratt och utveckling – från roliga utomhuslekar till inspirerande föreläsningar och kreativa AI-workshops!
7A Odenplan Takterrass

De 7 bästa platserna för after work i Stockholm – Perfekt för AW och mingel

Att hitta den perfekta platsen för after work i Stockholm är enkelt med denna lista som inkluderar några av de bästa alternativen i Stockholm City. Oavsett om du söker en after work aktivitet, mingel med kollegorna eller vill upptäcka bra ställen för en after work-fredag, har vi samlat platser som passar alla smaker och tillfällen. Upptäck både klassiska och unika ...
Anneli Egestam aug. 2024 stor

Anneli Egestam: I varje möte säljer du relationen till dig själv

I en tid där tekniken tar allt större plats blir det mänskliga vårt starkaste kort. Kompetens och erfarenhet räcker inte längre – det som verkligen avgör om människor vill samarbeta, lyssna och inspireras av dig är hur du får dem att känna. I varje möte, varje samtal och varje blick säljer du relationen till dig själv – din närvaro, din ...
Boulebar Haga, en rolig och avslappnad plats för företagsaktiviteter i natursköna Hagaparken.

De 14 bästa företagsaktiviteterna i Stockholm för team building och kick-offs

Att planera en företagsaktivitet i Stockholm är en perfekt möjlighet att stärka teamkänslan, skapa gemenskap och ha kul tillsammans. Oavsett om ni söker spännande team building-aktiviteter, en kreativ kick-off eller bara roliga aktiviteter för grupper, erbjuder Stockholm en mängd fantastiska alternativ. Här har vi samlat de 14 bästa platserna som passar för alla typer av företagsevent. Från inspirerande mötesmiljöer till ...
Tommy Nederman är tillbaka som HR chef på Myrorna.

Myrorna rekryterar tidigare HR-chef för fokus på långsiktig hållbarhet

Second hand-kedjan Myrorna rekryterar Tommy Nederman som ny HR-chef. Tommy, som hade rollen som HR-chef på Myrorna mellan 2012 och 2016.

KARRIÄR

Liljana Vall

Liljana Vall utsedd till Årets HR-chef Tech – visar vägen i teknikbranschens arbetsmiljöarbete

Karriär

Är Liljana Vall, Chief People & Culture Officer vid AddSecure SE, har tilldelats utmärkelsen “Årets HR-chef Tech” vid Karriärföretagen års gala. Utmärkelsen belönar hennes strategiska arbete med att stärka företagskulturen, främja medarbetarnas utveckling och driva förändring i en snabbt föränderlig teknikorganisation.

Daniel Nilsson1280x720 foto Rickard Kilström

Daniel Nilsson ny chef för Talent Acquisition på Svevia

Karriär

Med start 1 oktober tillträdde Daniel Nilsson rollen som chef för Talent Acquisition på Svevia. Uppdraget är att vidareutveckla och driva arbetet med rekrytering och kompetensförsörjning inom hela koncernen.

Lena Smith tillträder som ny HR direktör på Rexel den 1a januari. Lena Smith kommer närmast från Hilti.

Rexel Sverige rekryterar ny HR-direktör — Lena Smith tillträder 1 januari 2026

Karriär

Rexel Sverige är glada att meddela att Lena Smith tillträder som ny HR-direktör från och med 1 januari 2026. Lena kommer att leda företagets HR-arbete med fokus på strategisk personalutveckling, ledarskap, inkludering och arbetsmiljö.

Jonas Lundmark, People & Culture Director på BDO i Sverige

Kultur och kompetens i fokus när BDO välkomnar ny People & Culture Director

Karriär

Revisions- och rådgivningsbyrån BDO fortsätter att satsa på kultur, medarbetarupplevelse och långsiktig kompetensförsörjning. Den 1 oktober tillträder Jonas Lundmark som ny People & Culture Director. Han har lång erfarenhet av HR och ledarskap från bland annat Svea Solar, Business Sweden och egen konsultverksamhet.

Jan Andersson

Jan Andersson blir ny partner och VD på Time2Staff

Karriär

Den 4 september 2025 tillträdde Jan Andersson rollen som partner och vd för Time2Staff i Sverige. Med sin bakgrund som krögare och delägare på anrika Kung Carl tar han nu klivet in i bemanningsvärlden med fokus på flexibilitet, kvalitet och moderna personallösningar.

 

Passioneffect.se – Oberoende nyheter, expertråd, inspiration och verktyg för ​dig​ som vill attrahera, behålla och utveckla talanger.
Passioneffect.se c/o Eventeffect Nordic AB, Vasagatan 28, 111 20 Stockholm
Vi följer GDPR och använder cookies. Läs mer här.

Executiveeffect.se | Saleseffect.se | Eventeffect.se| Influencereffect.se | Bestplacesinsweden.com