När det kommer till att förstå vad kunden efterfrågar när dem söker sin nya HR chef, är det få som har så djupgående kunskaper som Sohaila Bagger-Sjöbäck, VD på Novare Interim & Recruitment. Det var denna unika expertis vi var ivriga att utforska när Passioneffect nyligen fick chansen att sätta oss ned med Sohaila. Vi var särskilt intresserade av att få inblick i hur hon, med sin gedigna förståelse för HR, formar och hanterar HR-relaterade frågor inom sin egen organisation.
Vilka egenskaper och förmågor söker ni aktivt efter när ni rekryterar en HR-chef? Vilka av dessa tror du bidrar mest till framgång i rollen?
– Ett starkt driv, strategiskt- samt analytiskt tänkande sen värdesätter jag skickliga kommunikatörer. Personen måste vara lyhörd gentemot både affären samt ledning för att på ett strategiskt sätt kunna driva HR agendan framåt. Vi undersöker alltid hur kandidaten kommunicerar med olika intressenter inom en organisation, hur den hanterar konflikter och hur den säkerställer att budskap levereras tydligt. Empati samt att vara lösningsorienterad är något jag tycker alla personer i ledande befattningar ska besitta. Utöver det tillkommer det egenskaper och förmågor som blir särskilt viktiga beroende på den enskilda rollen såsom ex. ledarskap, arbetsrätt etc.
Hur ser du på balansen mellan att hantera de dagliga HR-uppgifterna och att arbeta strategiskt för att stödja organisationens övergripande mål?
– Balansen mellan dessa två områden är viktig eftersom de ofta måste hantera både omedelbara behov och framtidsperspektiv. Som HR måste man initialt förstå bolagets övergripande mål och vision för att sedan kunna bryta ner dessa till aktiviteter och mål för själva HR avdelningen. Återigen blir det viktigt med kommunikation och att kunna förmedla tydliga budskap. Genom att skapa tydlighet och lyfta förväntningar kan HR-teamet arbeta mer effektivt och fokuserat.
Vidare kan tydligt definierade roller och ansvarsområden inom teamet såklart underlätta för en VD eller HR chef att fokusera på de strategiska frågorna och samtidigt delegera de mer dagliga uppgifterna. Kombinerar man effektiva system med genomarbetade processer kan man minska tiden och ansträngningen som krävs för att utföra dagliga uppgifter.
Vilka metoder eller tekniker använder du för att effektivt hantera konflikter på arbetsplatsen?
– Kultur är det första jag tänker på. Jag har alltid understruket vikten av transparens och öppna dialoger, samt att uppnå en feedback-kultur. Högt i tak och ärlighet har alltid varit två viktiga nycklar för mig.
Utöver det, är det viktigt att komma ihåg att varje situation är unik och kan kräva olika metoder och tekniker men många gånger handlar det om att inte vänta med att ta tag i groll för då förstoras lätt situationen och istället tidigt kalla till samtal och agera lösningsorienterat. Min ständiga utgångspunkt är att fokus ska vara framåt.
I mina team arbetar vi också med att förebygga direkta konflikter genom det vi kallar för ”pulssamtal” där vi mer spontant fångar upp våra medarbetare i samtal och lyssnar in hur de mår i sin arbetssituation just då. På så sätt kan vi hela tiden hålla oss uppdaterade gällande medarbetarnas välmående och trivsel i bolaget samt om det är något som skaver.
Förebyggande erbjuder vi även utbildning och medvetenhet kring konflikthantering, kommunikation och feedback. Utbilda chefer så de har alla verktyg de behöver för att både förekomma, men även hantera konflikter som uppstår.
Hur engagerar du dig för att ständigt utveckla ditt team och hur bidrar det till framgången för hela organisationen?
– Jag fokuserar på att skapa en kultur där lärande och utveckling uppmuntras, säger Sohaila. Just att uppmuntra medarbetarna att själva ta initiativ till sin egen utveckling tror jag är avgörande – med andra ord självledarskap. Vidare är jag tydlig med mina förväntningar på alla medarbetare och jag jobbar mycket med direkt feedback för enskilda prestationer.
Sen har vi självklart medarbetarsamtal där vi tillsammans skapar individuella planer, identifierar styrkor, utvecklingsområden och tydliga mål. Här kan vi också erbjuda resurser, utbildning och möjligheter till kompetensutveckling.
Sist men inte minst och vilket jag tidigare nämnt – våga ge ärlig feedback, konstruktiv men även positiv, det är A & O.
Kan du ge ett exempel på en situation där du har utformat och implementerat en HR-strategi som haft en positiv effekt på organisationens prestanda?
– Det är viktigt att notera att HR-strategier och deras effekter kan variera beroende på organisationens specifika utmaningar och behov. Att anpassa strategin till var enskild organisationen och kontext är avgörande för att kunna uppnå positiva resultat. Några strategier vi implementerat är de jag nämnt tidigare med våra pulssamtal samt att vi lägger ner mycket tid och energi på onboarding och introduktion, vilket leder till att nya medarbetare känner sig välkomna, trygga, väl informerade och kan således snabbare komma igång och prestera i sin roll, fortsätter Sohaila.
Vi arbetar kontinuerligt med att övervaka och mäta resultaten av implementerade strategier och initiativ. För att individer ska prestera över tid måste information delges och utöver det känna att de kan påverka. Vårt nästa steg i vår strategi resa blir att implementera ett arbetssätt som kallas ”OKRs”, dvs. Objectives (övergripanade mål) and Key Results (specifika delmål) och det är ett sätt att arbeta med aktiv målstyrning. Arbetssättet kräver att man samarbetar på alla nivåer i en organisation och ser alla som viktiga kuggar i det större hjulet.
Är du i behov av rekrytering eller konsulttjänster så kontakta Sohaila; [email protected], eller läs mer på hemsidan: www.novare.se
Vi på Passioneffect tackar Sohaila och önskar hela teamet på Novare Interim & Recruitment ett stort lycka till!