LinkedIn är världens största professionella karriär- och affärsnätverk. En av tre yrkesverksamma har en LinkedIn-profil, tre nya medlemmar tillkommer varje sekund. Sedan starten 2003 har LinkedIns utveckling gått allt snabbare och nu finns man i över 200 olika länder och territorier runtom i världen, med över en miljard medlemmar.
I början sågs LinkedIn som en sajt för jobbsökare. I dag finns alla där – chefer, medarbetare, studenter, egenföretagare, jobbsökare, rekryterare, säljare och arbetsgivare. LinkedIn har fokus på yrkesmänniskor och ger alla samma möjlighet att bygga sitt personliga varumärke och visa upp vem man är och vad man kan professionellt.
LinkedIn är ditt nya digitala visitkort
LinkedIn hjälper dig att framtidstrygga din karriär genom att ha gått från att vara ett digitalt cv till ett komplett personligt varumärkesverktyg där du kan skapa ett positivt personligt rykte, nätverka, blogga, hålla dig uppdaterad om branschnyheter, sälja och söka jobb med oändliga möjligheter för personlig marknadsföring.
Din LinkedIn-profil är en kombination av ett digitalt visitkort, cv och personlig karriärsida där du dels kan marknadsföra dig själv, dels bygga ett stort professionellt nätverk. För att lyckas på LinkedIn måste du lägga tid och kraft på att skapa en riktigt bra profil och sedan uppdatera den kontinuerligt. Aktivitet är nyckeln.
Första intrycket får man av dig på LinkedIn
I dag får vi allt oftare ett första intryck av varandra via nätet. Vi har blivit ”digitala detektiver”. Inför vårt möte söker vi information om dig och kollar upp dig på
LinkedIn. Vi granskar din LinkedIn-profil och tar reda på vem du är, vad du jobbar och har jobbat med, vilka kollegor och kunder du har. Vi vill veta vad du har för kunskaper, erfarenheter, kompetenser och rekommendationer. Vi ser även hur stort nätverk du har, om vi har några gemensamma kontakter och hur aktiv du är med inlägg etcetera. På så sätt blir din LinkedIn-profil det första professionella intryck vi får av dig innan vi träffas. Se till att skapa en profil som ger dig trovärdighet och skapar förtroende. Börja med att tydliggöra ditt personliga varumärke genom att skaffa självinsikt och bestämma dig för hur du vill uppfattas av din målgrupp.
8 tips innan du skriver din profil
När du lägger tid på LinkedIn, kommer du snart att börja se spännande resultat och nya möjligheter öppna sig. Här kommer några tips om hur du kommer igång rätt.
1: Bestäm målet med din profil.
2: Klargör din målgrupp.
3: Ta fram din story och håll en röd tråd genom hela din profil.
4: Besök andras profiler för inspiration.
5: Satsa på en 100-procentig komplett profil, så att du kommer upp i högsta (av fem nivåer) profilstatus – stjärna. Det ökar dina chanser att bli hittad av LinkedIns
algoritmer.
6: Ställ in dina sekretessinställningar så inte alla ser när du gör uppdateringar av din profil.
7: Välj rätt sökord så du blir hittad. Använd dem på rätt ställen – yrkesrubriken, sammanfattningen, erfarenhet, utbildning och kompetenser.
8: Välj vilket språk du ska skriva din profil på. En profil på ett annat språk gör det enklare för internationella kontakter och rekryterare att hitta dig på LinkedIn. Om din målgrupp bara finns i Sverige, kan det räcka med en svensk profil – förutsatt att de söker med svenska sökord.
Varför ska du som chef vara på LinkedIn?
Idag är fler och fler chefer på LinkedIn och många organisationer använder plattformen för Employer Branding. LinkedIn har blivit ett viktigt verktyg för att knyta kontakter, utbyta erfarenheter och hitta nya medarbetare. Som chef är du en ambassadör för din verksamhet och din LinkedIn-profil är ditt digitala visitkort som berättar om dina meriter och vad du jobbar med. Det är inte heller ovanligt att folk som söker jobb kollar upp sin tilltänkta chef där. Genom att lägga lite tid på LinkedIn får du också enkelt koll på vad som händer i din bransch – och även på vad som händer hos era konkurrenter.
Som chef har man ofta ett pressat schema redan som det är. Ska man verkligen lägga tid på LinkedIn också? Se det så här: På Linkedin kan du sprida budskap om din arbetsplats och er verksamhet. Det kan vara ett bra sätt att exempelvis rekrytera nya medarbetare men även få idéer och tips från kolleger på andra orter.
LinkedIn-tips för dig som chef
1: Se till att din profil blir ditt digitala visitkort, där din profilbild och bakgrundsbild speglar ditt jobb och personliga varumärke som chef.
2: Skapa ett första proffsigt intryck genom att lyfta fram rätt saker direkt i profilen. Många externa kontakter kommer att titta på din profil innan möten.
3: Tala om vad som är viktigt för dig. Hur du beskriver dig själv påverkar även hur de som du träffar förbereder sig inför mötet med dig, vilket spar din tid och ger bättre kvalitet i mötet.
4: Berätta om hur du är som chef och ledare, vilket är extra viktigt om du söker ny personal.
Lyft fram saker som du är bra på, t ex att få människor att växa och utvecklas, skapa VI-känsla mm. Ge gärna några exempel och berätta framgångshistorier.
5: Välj rätt chefskompetenser och lyft fram viktiga chefsegenskaper som att du är bra på, t ex att coacha andra chefer och vara ett föredöme. Detta är speciellt viktigt om du är chef och vill bli chef för chefer.
6: Skaffa REKOMMENDATIONER från tidigare chefer, medarbetare och kunder.
7: Var aktiv, bygg ditt NÄTVERK varje dag och gör inlägg ofta så du syns.
Så bygger du din LinkedIn-profil på bästa sätt
Profilfoto
Ditt foto är det första LinkedIn-besökaren tittar på. Använd ett foto som signalerar hur du vill bli uppfattad som yrkesmänniska och som passar din bransch. Fotot ska vara ljust, positivt och professionellt. Se till att du ler på fotot och att dina ögon syns ordentligt, det ger ett trevligt och inbjudande intryck.
Namn
Använd ditt riktiga för- och efternamn, undvik onödiga initialer, smeknamn och tillägg.
Rubrik
Texten under ditt namn kallas din Rubrik. Det är den mest centrala delen i din profil som alla besökare tittar på direkt. Genom att skapa en intresseväckande, tydlig och sökordsoptimerad rubrik, sticker du ut genom att visa vad du gör och kan, istället för att bara lyfta fram din titel. Om du söker jobb, skriv vad du kan, istället för ”söker nya utmaningar”, vilket inte säger någonting alls om din kompetens. Vill du ändå signalera att du är på väg till något nytt ska du vara specifik och till exempel skriva ”Söker nya utmaningar inom ekonomi, finans, administration inom IT-branschen”.
Bransch
Välj den bransch som passar bäst in på din erfarenhet, där du är nu eller vill vara i framtiden. I introduktionen får du en rullista från LinkedIn som stöd för ditt beslut.
Kontaktuppgifter
Skriv in alla dina kontaktuppgifter, som e-post, jobbadress och eventuella hemsidor så att ditt nätverk enkelt kan få kontakt med dig. Välj om du även vill ha med ditt mobilnummer. Kom ihåg att lägga till en e-postadress för jobbet om du inte vill att potentiella kunder med flera ska kontakta dig via din privata e-post. Då dina kontaktuppgifter bara kan ses av dina förstahandskontakter, är ett tips att även skriva dina kontaktuppgifter i sammanfattningen.
Sammanfattning (Om/Info)
Din profilsammanfattning (kallad Om på datorn och Info i mobilen) är en av de viktigaste delarna i profilen. Här ska du ge en övergripande presentation av ditt
professionella jag och snabbt fånga besökarens uppmärksamhet. Din ideala sammanfattning är kort, fokuserad och ger en snabb överblick över vem du är, vad du
gjort, vad du kan erbjuda och vilka karriärmål du har. En bra sammanfattning ökar chansen att besökaren tar sig tid att skrolla ner och läsa igenom resten av din profil. Kom ihåg att använda sökord.
Bakgrundsbild
För att sticka ut kan du byta ut bakgrundsbilden till något som representerar dig och det du står för.
Erfarenhet & Volontärarbete
Presentera din arbetserfarenhet enkelt, tydligt och kortfattat. Beskriv vilka arbetsuppgifter du haft samt dina prestationer och resultat, både i ditt nuvarande och
tidigare jobb. Ta med sökord i rubrik och text. Lägg till dina frivilliga uppdrag under avsnittet Volontärarbete för att ge en bredare bild av dina engagemang.
Utbildning
Ta med dina utbildningar och lägg din högsta utbildning överst (i första hand akademiska studier). Lyft fram övriga studier som stödjer ditt personliga varumärke
bäst. Om du vill visa vilka kurser du gått, lägg till avsnittet Kurser och lista dem där istället.
Kompetenser
Vill du maximera din chans att attrahera intressanta rekryterare, arbetsgivare, kunder och nya kontakter? Lista dina kompetenser så ökar du sannolikheten x 13 att du får fler profilbesök. Dina kompetenser ger en visuell översiktsbild av ditt personliga varumärke, ett överskådligt sätt att visa vad du kan. Du kan lägga upp max 50 st, välj så många relevanta kompetenser som möjligt. Välj de tre översta noga då dessa syns direkt för din besökare.
Rekommendationer
Rekommendationer är en viktig del av din personliga marknadsföring på LinkedIn och ett av de bästa sätten att få din profil att skilja sig från mängden. Det stärker din trovärdighet och ditt varumärke att andra människor med egna ord bekräftar att du är en duktig och bra yrkesperson. Försök få minst 5 rekommendationer, du kan skriva till ditt nätverk på LinkedIn och be dem rekommendera dig.
Bedrifter – lägg till fler avsnitt i din profil
Under rubriken Bedrifter kan du lägga till nio avsnitt som visar olika sidor av dig :
1. Certifikat
2. Kurser
3. Organisationer
4. Patent
5. Projekt
6. Provresultat
7. Publikationer
8. Språk
9. Utmärkelser och priser
Lycka till!
Av Charlotte Hågård
Om Charlotte
Charlotte Hågård är Karriär- och LinkedIn-expert, Föreläsare, Författare och specialist inom Personligt varumärke. Hon driver också Next Chapter – livs- och karriärretreats i Toscana.
Mer info hittar du på www.charlottehagard.com eller Charlotte på LinkedIn hittar du här