Det är något alldeles speciellt med traditionen att varje år lyfta fram de företag som verkligen gör skillnad i arbetslivet. Sedan 2011 har Sveriges Karriärföretag varje år svept undan gardinerna för att presentera de mest attraktiva arbetsgivarna som med värme och engagemang sätter sina anställda i centrum.
Att bli utsett till ett Karriärföretag är inte bara en titel – det är en bekräftelse på genuint engagemang för sina medarbetare. Innan detta handslag kan ges, måste företagen visa att de uppfyller vissa grundkriterier. Men det stannar inte där. En urvalsprocess tar vid, där en dedikerad expertpanel med omsorg granskar varje kandidat för att säkerställa att de verkligen ger sitt allt för sina anställda. De kvalificerade arbetsgivarna granskas av expertpanelen bestående av specialister inom HR, kommunikation och Social Media på fyra parametrar .
De 300 arbetsgivare som erhåller högst värde av expertpanelen går vidare till Karriärföretagens jury. Juryn värderar och utser Karriärföretagen.
Passioneffect kommer introducera er till årets nominerade Karriärföretag. Upptäck de företag som med hjärta och själ arbetar för att göra arbetslivet lite ljusare för oss alla.
Nominering inom kategorin ”Årets förebild inom HR 2023:
Eva Fröberg – Pulsen Group
”Vi är imponerade av Pulsen Group och de är i många stycken en förebild avseende attraktionsfrågorna. Man har på kort tid etablerat vikten av frågorna i ledningen och därmed gjort det till en del av sin företagskultur. Man arbetar effektivt med storytelling och har en dynamisk hemsida. Det är svårt att tala om Pulsen Group i dessa frågor utan att nämna deras mycket dynamiska HR avdelning. HR avdelningens engagemang, ambition och energi i frågorna är smittande, inte bara intern på Pulsen Group, utan även externt. Resultaten har inte heller låtit vänta på sig och vi har i det senaste, som ett kvitto, sett en kraftigt ökad attraktivitet för Pulsen Group bland IT talangerna. Pulsen Group är en förebild – helt enkelt.”
Jakob Ingemansson – Bring
”Bring är en mycket spännande arbetsgivare som bjuder på ett brett urval av tjänster. Genom att låta medarbetarna vara ambassadörer för företaget och visa hur det är att jobba hos denna erfarna arbetsgivare har de verkligen satt sig själva på kartan. Bring räcker även ut en hjälpande hand till studenter och nyexaminerade som i tidig ålder kan få värdefull arbetslivserfarenhet och insyn i arbetslivet. Vill man bli en del av en av Nordens största koncerner då är Bring det självklara valet.”
Joakim Romanus – Aller Media
”Aller media satsar stort på sina medarbetare och vågar testa nya vägar för att komma framåt. Här arbetar alla medarbetare mot samma mål: Att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv. Genom att satsa på inkluderande medarbetarkommunikation, forskningsbaserad ledarskapsutveckling och självledarskapsutbildningar skapas en stark företagskultur som är både affärsdriven, varm och inbjudande. Aller media utför ett employer branding-arbete som är i toppklass.”
Atea
” Atea är ett av Sveriges största IT-bolag. Tack vare ett gediget employer branding-arbete har de skapat en arbetsplats dit talangerna söker sig. De visar upp en stark och trivsam företagskultur som lyser igenom i deras sociala medier och kommunikation. Atea har även ett eftertraktat traineeprogram vilket lockar till sig unga talanger. Som anställd blir man garanterad trygghet och utveckling och de visar ständigt upp en hög expertis.”
Larissa Hällefors – CGI
”CGI är en innovativ arbetsgivare som arbetar aktivt med Employer Branding. Det finns många karriärmöjligheter inom företaget och dessutom gör CGI ett otroligt viktigt arbete med inkludering, mångfald och tillgänglighet. Något som särskiljer CGI från sina konkurrenter är deras satsning på unga talanger som exempelvis Female Student Acceleration Program samt ett flertal trainee-program. Detta gör CGI till en mycket attraktiv arbetsgivare.”
Brita Ohlin – Consafe Logistic
”With a focus on innovation, quality and the development of their business, Consafe Logistic has created a very impressive employer brand. While maintaining impressive growth, Consafe Logistic manage to maintain a critical focus on the professional development, and health and well-being, of their employees. Consafe Logistic is a global company with a flexible mindset, offering a range of career opportunities, and can be seen as very attractive employer in their field.”
Jimmy Hayashi – Billerud
”Med en uppdaterad företagsprofil går Billerud från klarhet till klarhet. Deras employer brand har aldrig varit starkare och tydligare. Här hittar man en arbetplats där innovation och arbetsglädje möts. Trots sin stora storlek lyckas Billerud skapa en familjär arbetsplats. Med sin lekfulla kommunikation, bredd av aktiviteter och utvecklingsmöjligheter är Billerud definitivt en arbetsplats som attraherar unga talanger.”
LKAB
”LKAB fortsätter att imponera och inspirera med sitt employer brand. En hållbar arbetsgivare som värdesätter sina medarbetare, med oändliga utvecklings- och karriärmöjligheter och en engagerande och inkluderande företagskultur som verkligen sticker ut. LKABs nära relation till studenter och young professionals visar de också att de verkligen tar tillvara på framtidens talanger och kompetens. Mycket inspirerande och det bidrar helt klart till deras attraktivitet som arbetsgivare!”
Sandvik
”Sandvik består av ett globalt team av innovatörer som brinner för sitt arbete. Med sin starka företagskultur arbetar de aktivt för att ligga i framkant. Hos Sandvik finns det otaliga sätt att utvecklas på och tack vare ett gediget hr-arbete hjälper de sina kollegor att nå sin potential. Hållbarheten inom företaget utmärker sig och det läggs ett stort fokus på inkludering och mångfald. Här finns en god kommunikation mot studenter och young professionals och Sandvik erbjuder dem en väg in i företaget.”
Eva Boström – Trygg Hansa
”Vi är imponerade av Trygg-Hansa och de är i många stycken en förebild avseende attraktionsfrågorna. Man har på kort tid etablerat vikten av frågorna i ledningen och därmed gjort det till en del av sin företagskultur. Man arbetar effektivt med storytelling och har en dynamisk hemsida. HR avdelningens engagemang, ambition och energi i frågorna är smittande, inte bara intern på Trygg-Hansa, utan även externt. Resultaten har inte heller låtit vänta på sig och vi har i det senaste, som ett kvitto, sett en kraftigt ökad attraktivitet för Trygg-Hansa.”
CGI
”CGI är en innovativ arbetsgivare som arbetar aktivt med Employer Branding. Det finns många karriärmöjligheter inom företaget och dessutom gör CGI ett otroligt viktigt arbete med inkludering, mångfald och tillgänglighet. Något som särskiljer CGI från sina konkurrenter är deras satsning på unga talanger som exempelvis Female Student Acceleration Program samt ett flertal trainee-program. Detta gör CGI till en mycket attraktiv arbetsgivare.”
Anna-Karin Ingemansson – Caverion
”Caverion är en spännande arbetsgivare som drar till sig uppmärksamhet med sin känsla för det kommunikativa. Genom en stark värdegrund har Caverion etablerat sig en bra företagskultur som fokuserar på individen. Här jobbar man mot en bättre arbetsmarknad och det är tydligt att det finns ett engagemang kring det. Med tydligt stöd från ledningen kan varje medarbetare utvecklas.”
Karriärföretagen är en utmärkelse för arbetsgivare som erbjuder unika karriär- och utvecklingsmöjligheter både för dig som är student och för dig som redan har jobbat i några år.
De arbetsgivare som uppfyller Karriärföretagens grundkriterier har möjlighet att bli utsedda till Karriärföretag. De kvalificerade arbetsgivarna granskas av expertpanelen bestående av specialister inom HR, kommunikation och Social Media på fyra parametrar . De 300 arbetsgivare som erhåller högst värde av expertpanelen går vidare till Karriärföretagens jury. Juryn värderar och utser Karriärföretagen. Läs mer om processen nedan.
Utmärkelsen Karriärföretagen är kostnadsfri. Alla arbetsgivare som erhåller utmärkelsen ”årets Karriärföretag” har rätt att använda utmärkelsen och emblemet ”Karriärföretag 2023” i sin kommunikation.
Grundkriterier stäms av
Runt 1 000 arbetsgivare brukar årligen uppfylla grundkriterier och de tar sig vidare till nästa steg. Grundkriterier för att komma med i urvalsprocessen för att kunna bli ett Karriärföretag är:
- Minst 250 anställda och/eller en omsättning över 250 MSEK
- Personalchef finns i organisationen
- Löpande rekryteringsarbete
- ”Up & coming”, arbetsgivare som inte lever upp till samtliga grundkriterier, men som har utmärkt sig med sitt Employer branding arbete under det senaste året
Expertpanelen granskar
I nästa fas granskas arbetsgivarna av vår expertpanel som består av specialister inom HR, kommunikation och marknadsföring. De 300 arbetsgivare som erhåller högst poäng går vidare till nästa steg. Expertpanelen betygsätter arbetsgivarens position och arbete inom följande områden:
- Karriärsidor på webben
- Närvaro och kvalitet i sociala medier
- Aktiviteter gentemot studenter och Young Professionals
- Attraktivitet som arbetsgivare i externa mätningar
Processen för årets nomineringar:
1. Alla har kunnat nominera till nomineringskommittén under våren 2023
2. Nomineringskommittén granskar alla nomineringar och utser slutnominerade i
varje kategori. Dessa presenteras den 22e September på karriarforetagen.se.
3. Juryn utser vinnare för varje pris och kategori den 4e oktober på Stora Karriärdagen.
Nomineringskommittén:
Patrik Wigton, Styrelseordförande
Boris Nordenström, Jurymedlem
Stefan Astesana, Expertpanel
Juryn avgör
I sista steget sammanträder vår jury och utser tillsammans de främsta arbetsgivarna som blir kommande års Karriärföretag. Antalet Karriärföretag kan förstås variera mellan åren beroende på kvalité och juryns bedömning.
Slutgiltigt utsedda Karriärföretag börjar presenteras den 15 november 2023 på karriarforetagen.se.
Jury består av: